Creating an Intelligent Organisation as a Source of Competitive Advantages: Conditions and Dilemmas

Autor

  • Hanna Godlewska-Majkowska Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.152.1

Słowa kluczowe:

competitive advantage, intelligent company, intelligent organisation, operational management

Abstrakt

The purpose of this research is to identify the essence and features that allow for the identification of intelligent organisations and an assessment of their maturity, taking their competitive advantages into account. In addition, it aims at formulating recommendations on how to study intelligent organisations while considering competitive advantages and monitored changes in this area. A hypothesis is formed that the intelligent organisation is a source of competitive advantage for companies. These advantages are not permanent, though. The article is based on a critical review of national and foreign literature, as well as experience resulting from direct involvement and observations while participating in research focused on intelligent organisations. The research was a part of the Żagle Biznesu (Sails of Business) competition organised by the SGH Warsaw School of Economics in 2018 and 2019. According to the author, an intelligent organisation is one where decision-making is based on collecting, analysing, interpreting, sharing and storing valuable data and information, which can be used at the right time to solve problems and generate the competitive advantage of a company. The type of leadership and emotional intelligence of key people involved have a great impact on the development opportunities of companies creating intelligent organisations. In small companies, apart from a strong dependence on the type of leadership and focusing on a particular type of innovation, there is a lack of development strategy. Poor awareness of the need for development, as well as vulnerability to internal and external shocks (volatility), causes instability in previously achieved levels of intelligence. Small companies in a type of intelligent organisation can compete in the operational sphere, based on such factors as technology, quick response, good timing and better dealing with individual customers. At the same time, small companies can strengthen their competitive advantages related to costs and quality through dedicated operating systems in a way which is typical of large companies. Although these advantages are not permanent, some of them may be duplicated and modified.

Biogram autora

Hanna Godlewska-Majkowska - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie

Hanna Godlewska-Majkowska, professor, Collegium of Business Administration, Vice Rector for Outreach, Warsaw School of Economics. Scientific interests: location of enterprises, regional entrepreneurship investment attractiveness and competitiveness of regions, territorial marketing, Small and Medium Enterprises (sources of success, threats, intelligent organizations), financial management of local government units.

Bibliografia

Adamik, A. (2018). Inteligencja organizacji w erze IR 4.0. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 161, 81–97.

Akgün, A.E., Byrne, J., Keskin, H. (2007). Organizational intelligence: a structuration view. Journal of Organizational Change Management, 20(3), 272–289.

Beyer, K. (2012). Współczesna organizacja–organizacja oparta na wiedzy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 736, 9–25.

Bartnicka, K. (2011). Rola przywództwa w stymulowaniu twórczości w organizacjach. Organizacja i Kierowanie, 4(147), 129–141.

Bratnicki, M., Kulikowska-Pawlak, M., Graca, K. (2014). Zdrowie organizacji jako koncepcja doskonałości. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 357, 9–16.

Bratnicki, M. (2002). Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Christensen, C.M. (1997). Making strategy: Learning by doing. Harvard Business Review, 4, 141–156. Elsner, D. (red.). (2014). Sieci współpracy i samokształcenia. Warszawa: Wolters Kluwer.

Dyduch, W., Bratnicki M. (2016). Charakterystyka inteligentnej organizacji. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 149, 9–24.

Garvin, D. (1993). Building a learning organization. Harvard Business Review, August, 78–91.

Ginter, A., Kałuża, H. (2013). Inteligentna organizacja jako źródło sukcesu organizacji na wybranych przykładach. Zeszyty Naukowe UPH w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, 97, 113–123.

Godlewska-Majkowska, H. (red.). (2013). Inteligentne organizacje – dystrybucja wiedzy, kompetencje pracowników, miejsce na rynku. Warszawa: ZPWiM.

Grösser, S.N., Zeier R. (ed.). (2012). Systemic Management for Intelligent Organizations Concepts, Models-Based Approache and Applications. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag.

Grudzewski, W., Hejduk, I. (2004). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Hofman-Bang, P., Martin, H. (2005). IC Rating na tle innych metod oceny kapitału intelektualnego. E-mentor, październik.

Kasiewicz, S., Rogowski, W. (2008). Kapitał intelektualny. Spojrzenie w perspektywy interesariuszy.

Warszawa: Wolters Kluwer.

López-Robles, J.R., Otegi-Olaso, J.R., Porto-Gómez, I., Cobo, M.J. (2019). 30 years of intelligence models in management and business: A bibliometric review. International Journal of Information Management, 48, 22–38.

Łobejko, S. (2009). Trendy rozwojowe inteligentnych organizacji w globalnej gospodarce. Ekspertyza współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Warszawa.

Menges, J.I. (2012). Organizational Emotional Intelligence: Theoretical Foundations and Practical Implications. W: N.M. Ashkanasy, Ch.E.J. Härtel, W.J. Zerbe (ed.). Experiencing and Managing Emotions in the Workplace (Research on Emotion in Organizations), Vol. 8, Emerald Group Publishing Limited, 355–373.

Piwoni-Krzeszowska, E. (2013). Logiki kreowania wartości relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami. Organizacja i Kierowanie, 2, 85–97.

Schwaninger, M. (2006). Intelligent organizations. Powerful models for systemic management. Berlin, Heidelberg: New York Springer.

Sydänmaanlakka, P. (2002). An Intelligent Organization: Integrating Performance, Competence and Knowledge Management. Oxford: Capstone Publishing Limited.

Thannhuber M.J. (2005). The intelligent enterprise: theoretical concepts and practical implications. New York: Physica-Verlag, A Springer Company.

Mikuła, B. (2006). Organizacje oparte na wiedzy [Knowledge-based organisations]. Kraków: Wydawnictwo AE.

Waters, D. (2002). Operations management: producing goods and services. Financial Times. Prentice Hall.

Wierzbiński, B. (2019). Zasoby niematerialne w procesie tworzenia przewag konkurencyjnych małych i średnich przedsiębiorstw przygranicznych. Prace Naukowe Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Monografie i Opracowania, 25.

Wilensky, H.L. (1967). Organizational Intelligence. London: Basic Books.

Wong, K., Aspinwall A. (2005). An empirical study of the important factors for knowledge-management adoption in the SME sector. Journal of Knowledge Management, 9(3), 64–82.

Yaghoubi, N., Behtarinejad, E., Gholami, S. and Armesh, H. (2012). The relationship between strategic process of knowledge management and organizational intelligence. African Journal of Business Management, 6(7), 2626–2633.

Xiao, J., Cao, L., Zhang, L. (2018). OIQ or OEQ, which matters more: evidence from China. Journal of Organizational Change Management, 31(2), 252–267.

Zakrzewska-Bielawska, A. (2016). Ambidextrous organization jako przykład przedsiębiorstwa inteligentnego. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. Szkoła Główna Handlowa, 148, 161–174.

Opublikowane

2019-12-28

Jak cytować

Godlewska-Majkowska, H. (2019). Creating an Intelligent Organisation as a Source of Competitive Advantages: Conditions and Dilemmas. Przedsiębiorczość - Edukacja, 15(2), 7–23. https://doi.org/10.24917/20833296.152.1