Wybrane zagadnienia wirtualizacji uczelni wyższych
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.13.27Słowa kluczowe:
edukacja, organizacja wirtualna, szkolnictwo wyższe, wirtualizacja, zdalne nauczanieAbstrakt
Przedsiębiorczość indywidualną, będącą ważnym stymulatorem rozwoju gospodarczego, trudno w sposób jednoznaczny i bezpośredni utożsamiać z poziomem edukacji. Jednak w czasach, gdy wiedza to jeden z najcenniejszych zasobów, edukacja jest niewątpliwie bardzo istotnym czynnikiem zwiększającym przedsiębiorczość. Szybki rozwój e-learningu pozwala, aby nauka w szkołach wyższych stawała się łatwiej dostępna, niezależnie od układów przestrzennych interesariuszy procesu edukacyjnego. Niniejsze opracowanie zawiera, przeprowadzoną na podstawie literatury, analizę krytyczną definicji wirtualizacji w kontekście zastosowania ich do procesu wirtualizacji uczelni oraz bardzo krótki przegląd bieżącego stanu badań nad procesem wirtualizacji uczelni w Polsce. Autor zauważa lukę badawczą związaną z brakiem bieżących wyników badań empirycznych dotyczących funkcjonowania uczelni w internecie oraz niedostatkiem opracowań teoretycznych na temat modelowania procesu wykorzystywania wirtualnej przestrzeni internetowej przez uczelnie wyższe. Autor wskazuje, m.in., na konieczność odpowiedzi na pytania o uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne wpływające na zakres i sposoby wykorzystania wirtualnej przestrzeni przez uczelnie oraz o założenia i elementy mogące się składać na modelowe ujęcie procesu wirtualizacji uczelni.
Bibliografia
Bednarek, J. (2008). Multimedia w kształceniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bytniewski, A. (red.). (2013). Systemy informatyczne a rozwój społeczeństwa informacyjnego. Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu.
Chmielarz, W. (2007). Systemy biznesu elektronicznego. Warszawa: Difin.
Collis, B. (1996). Tele-learning in a Digital World. Oxford: International Thomson Computer Pres.
Dąbrowski, M. (2013). E-learning w szkolnictwie wyższym. Studia BAS, 3(35), 203–211.
Gładysz, T. (2001). Systemy zdalnego nauczania w zarządzaniu wiedzą korporacyjną, W: A. Baborski (red.). Pozyskiwanie wiedzy z baz danych Prace Naukowe AE we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo AE.
Grudzewski, W., Hejduk, I. (2002). Przedsiębiorstwo wirtualne. Warszawa: Difin.
Hauke, K., Owoc, M. (2003). Platformy Technologiczne w nauczaniu na odległość, W: E. Niedzielska, H. Dudycz, M. Dyczkowski (red.). Nowoczesne technologie informacyjne w zarządzaniu Prace Naukowe AE we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo AE.
Hyla, M. (2016). Przewodnik po e-learningu. Warszawa: Wolters Kluwer.
Janczyk, J., Sznirch, A., Wójtowicz, A. (2010). Internet a kształcenie na odległość w opiniach użytkowników. Edukacja-Technika-Informatyka, 1, 195–201.
Kisielnicki, J. (1998). Virtual Organization as a Product of Information Society. Informatica An International Jurnal of Computing and Informatics, 1(22).
Łosowski, P. (2010). Środowiska zwirtualizowane w zarządzaniu procesami biznesowymi i edukacyjnymi. Metody Informatyki Stosowanej Kwartalnik Komisji Informatyki Polskiej Akademii Nauk Oddział w Gdańsku, 4(25).
Niedzielska, E. (1997). Wirtualne organizacje gospodarcze, W: M. Przybyła (red.). Zarządzanie przedsiębiorstwem w teorii i praktyce Prace Naukowe AE we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo AE.
Olejczyk, K. (2000). Organizacja wirtualna. Wykorzystanie Internetu, W: Nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem. V Konferencja Naukowa. Zielona Góra: Politechnika Zielonogórska.
Perechuda, K. (1997). Organizacja wirtualna. Wrocław: Ossolineum.
Siemieniecki, B. (red.). (2007). Pedagogika medialna: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stecyk, A. (2008). ABC e-Learningu: system LAMS: learning activity management system. Warszawa: Difin.
Warner, M., Witzel, M. (2005). Zarządzanie organizacją wirtualną. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).