Rola aktywizacji społecznej w edukacji mieszkańców i turystów – przykład projektu „Cichy Memoriał”

Autor

  • Agnieszka Niezgoda Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Ewa Markiewicz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.191.2

Słowa kluczowe:

aktywizacja społeczna, edukacja, globalizacja, kultura, region turystyczny, tożsamość lokalna

Abstrakt

Aktywność społeczna, rozumiana jako podejmowanie działań na rzecz społeczności lokalnej, związana jest z identyfikowaniem się z daną miejscowością. Im wyższy stopień identyfikacji, tym większa skłonność jednostki do podejmowania działań na rzecz własnej społeczności lokalnej. W artykule podjęto te zagadnienia w kontekście procesów edukacji mieszkańców i turystów, która wpływa na procesy tworzenia kapitału społecznego. Działania podejmowane na rzecz aktywizowania społeczności lokalnych szczególną rolę odgrywają na terenach wiejskich, gdzie zauważa się większe niż w miastach łączenie swojego losu z konkretną społecznością. Celem artykułu jest przedstawienie roli aktywizacji społecznej w edukacji mieszkańców i turystów na przykładzie projektu „Cichy Memoriał” realizowanego w regionie Bieszczad. Główny problem badawczy zawiera pytanie o to, czy projekt wpłynął na stan wiedzy o regionie (kulturze, historii i społeczeństwie) oraz czy udział w projekcie miał wpływ na postawy i umiejętności w zakresie kształtowania kapitału społecznego dwóch grup odbiorców: mieszkańców i turystów. W badaniu zastosowano metodę jakościową zbierania danych, w dwóch częściach. W pierwszej wykorzystano wywiad telefoniczny z twórcą projektu i jego uczestnikami, w drugiej – dokonano przeglądu wpisów na profilu społecznościowym autora projektu (Facebook), gdzie obserwatorzy umieszczali swoje opinie. Wyniki badań wskazały na edukacyjną rolę projektu „Cichy Memoriał” zarówno w odniesieniu do mieszkańców, jak i do turystów w trzech wymiarach: wiedzy, umiejętności i postaw. Projekt ten jest odpowiedzią na wyzwania globalizacji, które bezpośrednio przekładają się na zadania dla edukacji, a głównym problemem staje się przystosowanie ludności do wzrastającej zmienności oraz niepewności. Istotnym elementem pojmowanym w kategoriach szansy generowanej przez procesy globalizacji staje się kultura. Dzięki niej społeczność lokalna ma możliwość wyrażania swojej tożsamości, a poprzez aktywizację wskazaną w badanym projekcie pojawia się efekt edukowania nie tylko mieszkańców, ale i turystów odwiedzających region.

Biogramy autorów

Agnieszka Niezgoda - Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Agnieszka Niezgoda, prof. UE, dr hab. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Instytut Gospodarki Międzynarodowej, Katedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych. Prace: doktorska i habilitacyjna obroniła w Katedrze Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (dziedzina: ekonomia, specjalność: ekonomika turystyki). Jest członkiem Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk oraz Rady Naukowej Wielkopolskiego Parku Narodowego, członkiem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Turystyki i Zarządu Stowarzyszenia Polonia – Italia w Poznaniu. Jej zainteresowania badawcze to: zachowania konsumentów na rynku turystycznym, turystyka zrównoważona, socjologia i ekonomika czasu wolnego.

Ewa Markiewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

Ewa Markiewicz, dr, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Katedra Turystyki i Rekreacji. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (specjalność: polityka i ekonomika turystyki), doktor nauk ekonomicznych. Adiunkt w Katedrze Turystyki i Rekreacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania badawcze dotyczą zachowań konsumentów na rynku turystycznym w dobie globalizacji, zrównoważonej turystyki, sharing economy oraz psychologii miejsca.

Bibliografia

Bartosik-Purgat, M. (2008). Kultura i konsument w świetle procesów globalnego rynku. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 13, 293–304.

Burszta, W.J. (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 159–160.

Czerny, M. (2005). Globalizacja a rozwój. Wybrane zagadnienia geografii społeczno‑gospodarczej świata.

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Florek, M. (2014). Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta. Źródła i pomiar. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Glińska, E., Florek, M., Kowalewska, A. (2009). Wizerunek miasta – od koncepcji do wdrożenia.

Warszawa: ABC Wolters Kluwer.

Glińska, E. (2012). Wyróżniki tożsamości miast podlaskich w opinii ich lokalnych liderów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 709, 267–284.

Grésillon, L. (2010). Sentir Paris. Bien‑être et materialité des lieux. Paris: Quae.

Griszel, W. (2015). Marka jako instrument marketingu terytorialnego. W: A. Szromnik (red.), Marketing terytorialny. Nowe obszary i narzędzia. Kraków – Legionowo: EduLibri, 32–55.

Hernandez, B., Hidalgo, M.C., Salazar-Laplace, M.E., Hess, S. (2007). Place Attachment and Place Identity in Natives and Non-natives. Journal of Environmental Psychology, 27, 310–319. http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2013/04/czy-edukacja-to-to-samo-cooswiata.html (2022, 14 listopada).

Jałowiecki, B. (2011). Miejsce, przestrzeń, obszar. Przegląd Socjologiczny, 60(2–3), 9–28.

Jawłowska, A. (2003). Nowe regionalizmy w Polsce. W: M. Kempny, G. Woroniecka (red.), Wymiary globalizacji kulturowej. Wyzwania badawcze. Olsztyn: Wydawnictwo WSIiE TWP.

Jestal, J. (2008). Społeczeństwo Podkarpacia z perspektywy teorii kapitału społecznego R. Putmana. W: M. Malinowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia w badaniach rzeszowskiego ośrodka socjolog‑ icznego. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Kołodziejczak, A. (2021). Przegląd koncepcji rozwoju obszarów wiejskich. W: A. Kołodziejczak (red.), Obszary wiejskie w zintegrowanym planowaniu rozwoju. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 31–33.

Kwieciński, Z. (1991). Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie (Głos w dyskusji o uspołecznieniu szkoły). Edukacja, 1.

Michalska, S. (2008). Aktywność społeczna i postawy obywatelskie mieszkańców wsi a rodzaje ich życiowych orientacji. W: H. Podedworna, P. Ruszkowski (red.), Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju wsi w Polsce. Partycypacja lokalna i kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 123–142.

Mularska, M. (2008). Czy można zmienić wieś bez udziału jej mieszkańców? O znaczeniu podmiotowości dla koncepcji zrównoważonego rozwoju. W: H. Podedworna, P. Ruszkowski (red.), Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju wsi w Polsce. Partycypacja lokalna i kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 220–232.

Niezgoda, A. (2006). Obszar recepcji turystycznej w warunkach rozwoju zrównoważonego. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Okoń-Horodyńska, E. (2008). Edukacja dla innowacji (Czy tylko wybrani skazani są na sukces innowacyjny?). Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(31), 34–54.

Psyk-Piotrowska, E. (2011). Aktywizacja i rozwój lokalny jako program i metoda działania na rzecz zmian. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 37, 93–105.

Spychalski, G. (2010). Implikacje światowego kryzysu gospodarczego dla procesów rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego obszarów wiejskich. W: W. Kamińska, K. Heffner (red.), Kapitał ludzki i społeczny w procesie rozwoju obszarów wiejskich. Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Studia, CXXVI, 29–48.

Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Wydawnictwo Znak. Toennies, F. (1998). Wspólnota i stowarzyszenie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Twigger-Ross, C.L., Uzzel, D. (1996). Place and Identity Process. Journal of Environmental Psychology, 16, 205–220.

Walczak-Duraj, D. (2011). Polityczny kontekst tworzenia kapitału społecznego na poziomie regionalnym. W: F. Bylok, A. Czarnecka (red.), Kapitał społeczny w organizacji i regionie. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, 156–169.

Weryński, P. (2008). Typologia uczestnictwa obywatelskiego polskich liderów lokalnych. W: H. Podedworna, P. Ruszkowski (red.), Społeczne aspekty zrównoważonego rozwoju wsi w Polsce. Partycypacja lokalna i kapitał społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 177–192.

Wilk, E. (2017). Arkadiusz Andrejkow stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,

Tygodnik Sanocki, 11 lipca 2017.

Wojnar, I. (1996). Światowa dekada rozwoju kulturalnego – nowe propozycje dla edukacji. W: I. Wojnar,

J. Kubin (red), Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, Warszawa: Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN, 129–149.

WWW Arkadiusz Andrejkow (2022, 14 listopada). Cichy memoriał. Pozyskano z: https://andrejkow.pl/street-art-cichy-memorial/

WWW SkarbyDziedzictwa.pl. (2022, 5 grudnia). Więcej niż murale. Pozyskano z: https://skarbydziedzictwa.pl/program/projekty

Pobrania

Opublikowane

2023-06-29

Jak cytować

Niezgoda, A., & Markiewicz, E. (2023). Rola aktywizacji społecznej w edukacji mieszkańców i turystów – przykład projektu „Cichy Memoriał”. Przedsiębiorczość - Edukacja, 19(1), 19–32. https://doi.org/10.24917/20833296.191.2