Prawne uwarunkowania nauczania przedsiębiorczości w polskim systemie oświaty

Autor

  • Paweł Marek Woroniecki Uniwersytet Jagielloński, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Publicznego Prawa Gospodarczego Polityki Gospodarczej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.171.7

Słowa kluczowe:

nauczanie, oświata, prawo, przedsiębiorczość

Abstrakt

Jako przedmiot badawczy artykułu przyjęto regulacje prawne, które stanowią podstawę do wprowadzenia nauczania przedsiębiorczości oraz regulują problematykę zajęć z tego zakresu. Zastosowaną metodą badawczą jest analiza wybranych przepisów prawa. Postawiono hipotezę, że wskazanie podstawy do nauczania przedsiębiorczości w ustawie nie daje wystarczającej gwarancji prowadzenia takich zajęć w przyszłości. Dlatego sformułowano postulat mówiący o konieczności wprowadzenia odpowiedniego przepisu do polskiej Konstytucji. W artykule zaznaczono również, że obecna, trudna sytuacja ekonomiczna powoduje u przedsiębiorców kłopoty finansowe. Mając to uwadze, wskazano zagadnienia dotyczące ryzyka finansowego, które powinny być zaakcentowane w trakcie zajęć z uczniami w ramach podstawy programowej określonej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r., poz. 467, z późn. zm.). Jako hipotezę przyjęto, że obowiązująca podstawa programowa nie w pełni koresponduje z potrzebami związanymi z nauczaniem o ryzyku wykonywania działalności biznesowej. Z tego powodu zarekomendowano, żeby podstawa programowa zawierała dodatkowo wybrane zagadnienia wynikające z Ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r., poz. 1228, z późn. zm).

Biogram autora

Paweł Marek Woroniecki - Uniwersytet Jagielloński, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Publicznego Prawa Gospodarczego Polityki Gospodarczej

Paweł Marek Woroniecki, dr nauk prawnych, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Publicznego Prawa Gospodarczego i Polityki Gospodarczej. Jego
zainteresowania badawcze dotyczą prawnych aspektów funkcjonowania finansów państwowych i samorządowych, normatywnego statusu przedsiębiorców, warunków i form wykonywania działalności gospodarczej oraz prawnych reguł wyznaczających strukturę i kompetencje organów administracji publicznej, zwłaszcza w sferze gospodarczej.

Bibliografia

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r., poz. 1526, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r., poz. 1228, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r., poz. 910, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jednolity: Dz.U. z 2021 r., poz. 162).

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz.U. z 2018 r., poz. 650).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356, z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r., poz. 467, z późn. zm.).

Borowy, B. (2017). W: Z. Jara (red.), Kodeks spółek handlowych. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck.

Gurgul, S. (2016). Prawo upadłościowe. Prawo restrukturyzacyjna. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck.

Kidyba, A. (2017). Kodeks spółek handlowych. Tom I. Komentarz do art. 1–300. Warszawa: Wolters Kluwer.

Pyter, M. (2017). W: M. Pyter, A. Balicki, Prawo oświatowe. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck.

Pyzioł, W. (2016). Rozdział I. Spółka cywilna. W: W. Pyzioł, A. Szumański, I. Weiss, Prawo spółek. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck, 1–35.

Radwański, Z., Panowicz-Lipska, J. (2019). Zobowiązania – część szczegółowa. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck.

Sarkowicz, R. (1998). II. Problematyka językowa w prawoznawstwie. W: R. Sarkowicz, J. Stelmach, Teoria prawa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 39–58.

Szczurowski, T. (2017). W: Z. Jara (red.), Kodeks spółek handlowych. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck.

Szumański, A. (2016). Rozdział IV. Spółka komandytowa. W: W. Pyzioł, A. Szumański, I. Weiss, Prawo spółek. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck, 100–147.

Tobor, Z. (1997). Rozdział 8. Wykładnia prawa. W: J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa. Katowice: Naukowa Oficyna Wydawnicza, 191–212.

Tomczak, A. (2007). Rozdział 21. Koniunktura gospodarcza. W: S. Marciniak (red. naukowy), Makroi mikroekonomia. Podstawowe problemy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 450–475.

Uliasz, R. (2019). W: M. Załucki (red.), Kodeks cywilny. Komentarz. Warszawa: C.H. Beck.

Zimmerman, P. (2016). Prawo upadłościowe. Prawo restrukturyzacyjne. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck.

Pobrania

Opublikowane

2021-06-29

Jak cytować

Woroniecki, P. M. (2021). Prawne uwarunkowania nauczania przedsiębiorczości w polskim systemie oświaty. Przedsiębiorczość - Edukacja, 17(1), 90–103. https://doi.org/10.24917/20833296.171.7