Pożądane zmiany w otoczeniu międzynarodowym a rozwój przedsiębiorstw świadczących usługi noclegowe w województwie lubelskim

Autor

  • Marek Kuźmicki Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Wydział Nauk Ekonomicznych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.24

Słowa kluczowe:

otoczenie międzynarodowe, przedsiębiorstwa świadczące usługi noclegowe, rozwój

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest określenie na podstawie opinii właścicieli całorocznych obiektów noclegowych, jakie zmiany w otoczeniu międzynarodowym stworzyłyby dogodniejsze warunki rozwoju tego typu przedsiębiorstw. Ocena sytuacji została dokonana na podstawie badań własnych przeprowadzonych w kwietniu i maju 2018 r. metodą CATI na próbie 110 podmiotów działających na terenie województwa lubelskiego. Badania pokazały, że prawie co piąty badany przedsiębiorca widział bardzo dużą potrzebę zmian w uwzględnionych w nich obszarach otoczenia międzynarodowego. Jednocześnie co trzeci uczestnik badania nie widział takiej potrzeby wcale. Większą potrzebę zmian odczuwali przedsiębiorcy z gmin miejskich. Mniejsze, zbliżone potrzeby w tym względzie zadeklarowali respondenci z gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Choć moc sprawcza przedsiębiorców dotycząca zmian w otoczeniu międzynarodowym jest marginalna, ważne jest, aby mieli oni swoje wizje kształtowania uwarunkowań rozwoju przedsiębiorczości. Powinni je tworzyć i głośno o nich mówić.

Biogram autora

Marek Kuźmicki - Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Wydział Nauk Ekonomicznych

Marek Kuźmicki, dr, adiunkt na Wydziale Nauk Ekonomicznych w Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. Autor 70 artykułów publikowanych w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych. Jego publikacje koncentrują się na analizie instytucjonalno-systemowych uwarunkowań rozwoju przedsiębiorstw świadczących usługi noclegowe i gastronomiczne.

Bibliografia

Adamik, A., Matejun, M. (2012). Organizacja i jej miejsce w otoczeniu. W: A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Podstawy zarządzania. Warszawa: Wolters Kluwer, 61–63.

Ansoff, H.I. (1995). Zarządzanie strategiczne. Warszawa: PWE.

Badania ruchu turystycznego – Barometr Turystyczny Lublina i Lubelskie Regionalne Obserwatorium Turystyczne. (2020, 19 lipca). Pozyskano z: https://www.biostat.com.pl/badania-ruchu-turystycznego.php

Bali, D.A., McCulloch, W.H. (1990). International Business. Introduction and Essentials. Boston: HomeWood.

Barkauskas, V., Barkauskiene, K., Jasinskas, E. (2015). Analysis of macro environmental factors influencing the development of rural tourism: Lithuanian case. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 213, 167–172.

Bednarczyk, M. (1996). Otoczenie i przedsiębiorczość w zarządzaniu strategicznym organizacją gospodarczą. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Seria Specjalna: Monografie, 128.

Duda-Gromada, K. (2009). Charakterystyka ruchu turystycznego wokół wybranych zbiorników retencyjnych w Polsce. Prace Geograficzne, 121, 87–95.

Dziedzic, E., Skalska, T. (2012). Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznych w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie na rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki.

Fundusze unijne dla przedsiębiorstw w latach 2014–2020. (2020, 26 kwietnia). Pozyskano z: https://mojafirma.infor.pl/fundusze-unijne/dotacje/699838,Fundusze-unijne-dla-przedsiebiorstw-w-latach-2014-2020-r.html

Fundusze unijne na lata 2014–2020. (2020, 25 kwietnia). Pozyskano z: https://pg.edu.pl/dzial-projektow/fundusze-unijne-na-lata-2014-2020

Gołembski, G. (red.). (2007). Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

GUS. Bank Danych Lokalnych. (2018, 4 marca). Pozyskano z: https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/tablica

Jarmołowicz, W., Knapińska, M. (2005). Polityka państwa na rynku pracy w warunkach transformacji i integracji gospodarczej. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Kaja, J. (2007). Polityka gospodarcza. Wstęp do teorii. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.

Kobyłka, A., Mazurek-Kusiak, A. (2017). Polityka turystyczna województwa lubelskiego realizowana przez urząd marszałkowski. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 3(39), 101–113.

Koniunktura gospodarcza. (2020, 25 kwietnia). Pozyskano z: https://businessinsider.com.pl/koniunktura-gospodarcza

Kotler, P., Armstrong, G.A. (1989). Principles of Marketing. London: Prentice-Hall.

Kowalczuk, A. (2015). Otoczenie przedsiębiorstwa jako determinanta konkurencyjności. Przedsiębiorstwo i Region, 7, 38–52.

Kucharenko, K. (2017). Assesment of impact of global business environment of international tourism brands. EUREKA: Social and Humanities, 4, 21–36.

Kulieshova, N.V. (2014). Factor model of the significant factors in the macro environment of tourism enterprises. Проблеми Eкономіки, 3, 246–254.

Lijewski, T., Mikułowski, B., Wyrzykowski, J. (2002). Geografia turystyki Polski. Warszawa: PWE.

Łoś-Nowak, T. (red.). (1997). Współczesne stosunki międzynarodowe. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Mekinc, J., Cvikl, H. (2013). The structure of security and safety crises in tourism. Journal of Tourism & Services, 4(5/6), 38–50.

Michalski, R. (1990). Cele polityki gospodarczej. W: H. Bąk, Z. Marciniak, R. Michalski, D. Rosati (red.), Wstęp do polityki gospodarczej. Warszawa: Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego, 10–14.

Molo, B. (2018). Stosunki międzynarodowe – pojęcie, zakres oraz forma z perspektywy wybranych teorii i podejść badawczych. Krakowskie Studia Międzynarodowe, 3(XV), 13–28.

MŚP i fundusze Unii Europejskiej. Przewodnik beneficjenta po programach operacyjnych w perspektywie finansowej 2014–2020. (2015). Pozyskano z: https://www.fund.org.pl/plik,3484,msp-i-fundusze-unii-europejskiej-przewodnik-beneficjenta-po-programach-operacyjnych-w-perspektywie-finansowej-2014-2020-pdf.pdf

Nizard, G. (1998). Metafory przedsiębiorstwa. Zarządzanie w zmiennym otoczeniu organizacji. Warszawa: PWN.

Nowakowski, M.K. (red.). (2000). Biznes międzynarodowy – obszary decyzji strategicznych. Warszawa: Wydawnictwo Key Text.

Panasiuk, A. (2014). Determinanty i modele kształtowania roli państwa w gospodarce turystycznej. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, 16, 159–175.

Panasiuk, A. (2016). Polityka Unii Europejskiej w oddziaływaniu na wielkość i strukturę popytu turystycznego. Współczesne Problemy Ekonomiczne, 13, 113–122.

Panasiuk, A. (2019). Ocena zmian w makrootoczeniu funkcjonowania współczesnego biznesu turystycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 64, 11–22.

Penc, J. (2003). Zarządzanie w warunkach globalizacji. Warszawa: Difin.

Pfetsch, F.R. (1994). Internationale Politik. Stuttgart: Kohlhammer.

Piwowarczyk, A. (2017). Fundusze unijne jako źródło finansowania przedsiębiorczości. W: R. Blicharz (red.), Przedsiębiorca: zagadnienia wybrane. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 321–346.

Polus, A. (2018). Znaczenie teorii stosunków międzynarodowych. W: Ł. Fijałkowski, R. KunertMilcarz (red.), Międzynarodowe stosunki polityczne. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 43–61.

Pytel, S., Szromek, A. (2012). Charakterystyka ruchu turystycznego jako miara rozwoju popytu turystycznego – przykład ruchu turystycznego wybranych parków krajobrazowych. Ekonomiczne Problemy Usług, 84, 109–122.

Sijabat, R. (2019). Macro-environment analysis of the tourism industry in Indonesia: findings from the PEST analysis. Innovative issues and approaches in social sciences, 12(3), 96–118.

Taylor, E. (1947). Wstęp do ekonomiki. Gdynia: Spółdzielnia Wydawnicza „Żeglarz”.

Urząd Statystyczny w Lublinie. (2018). Turystyka w województwie lubelskim w 2017 r. Lublin: Urząd Statystyczny.

Wodejko, S. (1998). Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa.

Wolański, R. (2013). Wpływ otoczenia finansowego na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Wolters Kluwer Business.

Zygmunt, A., Zygmunt, J. (red.). (2016). Dostosowanie przedsiębiorstw do zmian otoczenia zewnętrznego. Opole: Politechnika Opolska.

Żurek, J. (red.). (2003). Ekonomika i kierowanie rozwojem przedsiębiorstwa. Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-25

Jak cytować

Kuźmicki, M. . (2020). Pożądane zmiany w otoczeniu międzynarodowym a rozwój przedsiębiorstw świadczących usługi noclegowe w województwie lubelskim. Przedsiębiorczość - Edukacja, 16(2), 304–317. https://doi.org/10.24917/20833296.162.24