The Efficiency of Third Age Universities in Poland: a non-Parametric DEA Approach

Autor

  • Łukasz Brzezicki Uniwersytet Gdański Wydział Ekonomii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.11

Słowa kluczowe:

data envelopment analysis, DEA, efficiency, higher education, third age universities

Abstrakt

The growing number of the elderly in many countries has made it necessary to develop a wellthought-out policy. In the European Union, the concept of lifelong learning is being promoted which includes third-age universities aimed to activate the elderly through education, learning, expanding knowledge and developing interests, as well as a way of actively spending free time and meeting new people. Third age universities (U3A) have been operating in Poland for over 40 years, but they are very rarely analysed. This article measures the efficiency of twenty U3As operating within state universities in Poland in the 2017/2018 academic year. A non-radial SBM model, which is a non-parametric DEA method, was used to analyse efficiency. The results show that seven U3As were 100% efficient. Two were in a quantitative (number of students) or a qualitative (number of classes) model, and five in both models simultaneously. However, most universities focused on the number of students rather than the number of classes offered to their students.

Biogram autora

Łukasz Brzezicki - Uniwersytet Gdański Wydział Ekonomii

Łukasz Brzezicki, assistant professor, University of Gdansk, Faculty of Economics. He is interested in the efficiency and productivity of higher education. He specialises in the non-parametric Data Envelopment Analysis (DEA) method.

Bibliografia

Banker, R.D., Charnes, A., Cooper, W.W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in Data Envelopment Analysis. Management Science, 30, 1078–1092.

Charnes, A., Cooper, W.W., Rhodes, E. (1978). Measuring the Efficiency of Decision-making Units. European Journal of Operational Research, 2, 429–444.

Cooper, W.W., Seiford, L.M., Tone, K. (2007). Data Envelopment Analysis. A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software. New York: Springer.

Czerniawska, O. (2009). Uniwersytet trzeciego wieku, 30 lata działania. Przemiany, dylematy i oczekiwania w epoce ponowoczesnej. Chowanna, 2, 97–113.

Eurostat. (2019, 30 November). Population by age group, % of total population. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/refreshTableAction.do?tab=table&plugin=1&pcode=tps00010&language=en

Formosa, M. (2019). The University of the Third Age and Active Ageing. European and Asian-Pacific Perspectives. Cham: Springer.

Johnes, G., Tone, K. (2017). The efficiency of Higher Education Institutions in England revisited: comparing alternative measures. Tertiary Education and Management, 23, 191–205.

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2016 r. o ustanowieniu programu pod nazwą „Wsparcie Uniwersytetów Trzeciego Wieku” (M.P. 2016, poz. 980).

Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 października 2017 r. o ustanowieniu programu pod nazwą „Wsparcie Uniwersytetów Trzeciego Wieku” (M.P. 2017, poz. 967).

Kozieł, D., Kaczmarczyk, M., Naszydłowska, E., Gałuszka, R. (2008). Wpływ kształcenia w uniwersytecie trzeciego wieku na zachowania zdrowotne ludzi starszych. Studia Medyczne, 12, 23–28.

Krčmářová, J. (2012). The third mission of higher education institutions: conceptual framework and application in the Czech Republic. European Journal of Higher Education, 1, 315–331.

Krzepota, J., Biernat, E., Florkiewicz, B. (2015). The Relationship between Levels of Physical Activity and Quality of Life among Students of the University of the Third Age. Central European Journal of Public Health, 23(4), 335–339.

Lenart, M. (2009). Raport z diagnozy uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce. Nowy Sącz: Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń UTA.

Malec Rawiński, M., Zakowicz, I. (2018). Renesans czy zmierzch idei uniwersytetów trzeciego wieku? Refleksje i wnioski z realizacji projektu „UTA: Uczyć – Tworzyć – Wspierać”. Rocznik Andragogiczny, 25, 141–156.

Marcinkiewicz, A. (2012). Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja przeciwdziałająca marginalizacji osób starszych. Ogrody Nauk i Sztuk, 2, 458–467.

Menéndez Álvarez-Dardet, S., Padilla, J., Maya, J. (2018). Empirical research of university programs for older people in Europe: A systematic review. Educational Gerontology, 44(9), 595–607.

Olearnik, J., Pluta-Olearnik, M. (2015). Entrepreneurial university – from ideas to reality. OPTIMUM Studia Ekonomiczne, 5, 110–120.

PBS. (2015). Raport z badania słuchaczy warszawskich uniwersytetów trzeciego wieku. Warszawa.

Piejko, L., Nowak, Z. (2017). Jakość życia a zachowania zdrowotne słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku (UTA). Gerontologia Polska, 25, 235–241.

Rubens, A., Spigarelli, F., Cavicchi, A., Rinaldi, C. (2017). Universities’ third mission and the entrepreneurial university and the challenges they bring to higher education institutions. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 11(3), 354–372. doi: 10.1108/JEC-01-2017-0006

Statistics Poland. (2019a). Uniwersytety trzeciego wieku w Polsce w 2018 r. (informacja sygnalna). Warsaw.

Statistics Poland. (2019b). Uniwersytety Trzeciego Wieku w roku akademickim 2017/2018 (Universities of the Third Age in the 2017/2018 academic year). Warsaw.

Statistics Poland. (2018). Silver Economy in Poland – State and Measurement Methods. Warsaw.

Statistics Poland. (2016). Uniwersytety Trzeciego Wieku w roku akademickim 2014/2015. Warsaw.

Szluz, A.M. (2016). Umocowania prawne polskich uniwersytetów trzeciego wieku. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J – Paedagogia-Psychologia, 29(1), 163–171.

Śniadek, J., Górka, J. (2016). Aktywność turystyczna słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku na przykładzie wybranych placówek w Wielkopolsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2(34), 107–118.

Tone, K. (2001). A slacks based measure of efficiency in data envelopment analysis. European Journal of Operational Research, 130(3), 498–509.

Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”. (2012). Zoom na UTA. Raport z badania. Warszawa.

Uchwała nr 237 Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020 (M.P. 2014, poz. 52).

UNECE. (2015). Active Ageing Index 2014: Analytical Report. Retrieved from: https://statswiki.unece.org/download/attachments/76287849/AAI%20Report%20LOW%20RES.PDF?version=2&modificationDate=1433927681725&api=v2

Urząd m.st. Warszawy. (2013). Raport z badania opinii słuchaczy warszawskich uniwersytetów trzeciego wieku. Uczestnikami badania były uniwersytety korzystające w 2013 r. z dotacji m.st. Warszawy. Warszawa.

Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych. Dz.U. 2015, poz. 1705.

Zając-Gawlak, I., Pośpiech, D., Kroemeke, A., Mossakowska, M., Gába, A., Pelclová, J., Přidalová, M., Kłapcińska, B. (2016). Physical activity, body composition and general health status of physically active students of the University of the Third Age (U3A). Archives of Gerontology and Geriatrics, 64, 66–74.

Zasadzka, E., Trzmiel, T., Pochylska, J., Kropińska, S., Pawlaczyk, M. (2017). Sprawność i samopoczucie słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Gerontologia Polska, 25, 106–111.

Opublikowane

2020-12-25

Jak cytować

Brzezicki, Łukasz . (2020). The Efficiency of Third Age Universities in Poland: a non-Parametric DEA Approach. Przedsiębiorczość - Edukacja, 16(2), 141–151. https://doi.org/10.24917/20833296.162.11