Rola pytań w rozwijaniu przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym

Autor

  • Beata Sufa Uniwersytet Pedagogiczny, im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.162.5

Słowa kluczowe:

edukacja wczesnoszkolna, opinie nauczycieli, przedsiębiorczość, rola pytań

Abstrakt

W artykule podjęta została tematyka dotycząca roli pytań w rozwijaniu przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym. Celem artykułu było ukazanie, jaką rolę w kształtowaniu postawy przedsiębiorczej dzieci pełnią pytania według taksonomii Blooma, uzyskanie informacji, jakiego rodzaju pytania w praktyce stosują badani nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz jak postrzegają oni przedsiębiorczość. Treści artykułu wzbogacono wynikami badań sondażowych z wykorzystaniem techniki ankiety. Uzyskane dane wskazują, że badani nauczyciele głównie deklarują stosowanie pytań z niższych poziomów organizacji myślenia (wiadomości, rozumienia, zastosowania), które w mniejszym zakresie niż pytania z poziomu oceniania, analizy i syntezy pobudzają uczniów do bardziej złożonych operacji myślowych. Większość respondentów postrzega przedsiębiorczość szeroko i wykracza poza ekonomiczne ujęcie zagadnienia. Badani nauczyciele potrafią wskazać nieliczne strategie rozwijania przedsiębiorczości, jednak brak wśród nich strategii formułowania pytań prowokujących do myślenia i pogłębionej refleksji. Uzyskana wiedza może stać się przyczynkiem do zwrócenia uwagi obecnych i przyszłych nauczycieli na ten ważny aspekt rozwijania i pobudzania przedsiębiorczości. Artykuł zawiera także przykłady strategii i dobrych praktyk wykorzystujących pytania w rozwijaniu postawy przedsiębiorczej uczniów.

Biogram autora

Beata Sufa - Uniwersytet Pedagogiczny, im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej

Beata Sufa, dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Obszar jej badań obejmuje: pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną, psychopedagogikę twórczości, pedeutologię. Zainteresowania naukowe dotyczą: problematyki edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym, strategii rozwoju kreatywności i przedsiębiorczości dzieci w edukacji elementarnej, kompetencji nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej.

Bibliografia

Adamek, I., Bałachowicz J. (red.). (2011). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Impuls.

Axelsson, K., Hägglund, S., Sandberg, A. (2015). Entrepreneurial Learning in Education. Preschool as a Take-Off for the Entrepreneurial Self. Journal of Education and Training, 2(2), 40–58.

Brzezińska, A., Schmidt, J. (2008). Przedsiębiorczość jako warunek udanego startu w dorosłość. W: A. Andrzejczak (red.), Przedsiębiorczość w edukacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 21–23.

Fisher, R. (1999). Uczymy, jak myśleć. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Ir, E. (2016). Nauczyciel w kontekście zmian społecznych. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1(7), 51–56.

Ir, E., Janiszewska, M. (2015). Hierarchia wartości nauczycieli przedszkoli miasta Krakowa. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2(6), 73–80.

Klus-Stańska, D. (2000). Po co nam wiedza potoczna w szkole? W: K. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kłos, Z. (2012). Innowacyjność i przedsiębiorczość innowacyjna. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.

Kondracka-Szala, M., Malinowska, J. (2016). Studiowanie – czas na rozwijanie postawy przedsiębiorczej nauczycieli dziecka młodszego? Analiza porównawcza programów kształcenia w zakresie przedsiębiorczości na polskim i fińskim uniwersytecie. E-mentor, 3(65), 4–14.

Łobocki, M. (1984). Metody badań pedagogicznych. Warszawa: PWN.

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Oelszlaeger-Kosturek, B. (2017). Przedsiębiorczość – istota i sposoby kształtowania w procesie edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Murzyn, U. Szuścik (red.), Przedsiębiorczość jako wartość w edukacji. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 154–166.

Paul, R., Binker, A.J.A., Charbonneau, M. (1996). Crictical Thinking. Handbook. Sonoma: State University.

Pilch, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo ŻAK.

Runco, M.A. (2003). Idea evaluatio, divergent thinking and creativity. W: M.A. Runco (red.), Critical creative processes. Creskill: Hampton Press, Inc.

Sternberg, R.J., Spear-Swerling, L. (2003). Jak nauczyć małe dzieci myślenia. Gdańsk: GWP.

Sufa, B., Grzywniak, C., Vaskevic-Buś, J. (2019). Kompetencje społeczne uczniów w młodszym wieku szkolnym. Prace Monograficzne – Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, 924.

Sufa, B., Janas M. (2017). O rozwijaniu inicjatywności i przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym. W: T. Łączek (red.), Wychowanie do sukcesu życiowego – wybór czy konieczność. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Turska, D. (2006). Skuteczność ucznia. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Witkowski, L. (2007). Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, t. 3. Warszawa: IBE.

Zoller E. (2009). A dlaczego? Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci. Gdańsk: GWP.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-25

Jak cytować

Sufa, B. . (2020). Rola pytań w rozwijaniu przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym. Przedsiębiorczość - Edukacja, 16(2), 61–72. https://doi.org/10.24917/20833296.162.5