Kreowanie nowego wizerunku turystycznego jako przejaw przedsiębiorczości samorządów gmin nadmorskich

Autor

  • Anna Czaplińska Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Geografii Społecznej i Organizacji Przestrzeni
  • Igor Kavetskyy Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Geografii Społecznej i Organizacji Przestrzeni

DOI:

https://doi.org/10.24917/3296.151.11

Słowa kluczowe:

gmina nadmorska, produkt turystyczny, przedsiębiorczość jednostki samorządu terytorialnego, strategia marketingowa, system identyfikacji wizualnej, wizerunek turystyczny

Abstrakt

Celem artykułu jest ocena aktywności oraz przedsiębiorczości polskich gmin nadbałtyckich w zakresie różnicowania oferty turystycznej oraz wdrażania identyfikacji wizualnej jako elementów o największym potencjale kreowania pożądanego wizerunku turystycznego obszaru. Materiał do badań stanowią podstawowe dokumenty planistyczne i materiały promocyjne 32 gmin mających bezpośredni kontakt z linią brzegową Morza Bałtyckiego. Stwierdzono, iż pozycja sektora turystycznego jako kluczowego segmentu lokalnej gospodarki jest eksponowana w opracowaniach strategicznych wszystkich analizowanych jednostek. Jednocześnie tylko nieliczne samorządy wykazują się właściwą pomysłowością, angażując bardziej zaawansowane instrumenty marketingowe do praktyki zarządzania własną ofertą turystyczną oraz budowania spójnego systemu identyfikacji wizualnej. Większość miast i gmin nadmorskich wciąż nie docenia charakterystycznych cech zajmowanego przez nie miejsca i opiera się na typowej ofercie wypoczynkowej oraz uniwersalnych symbolach sensorycznych związanych z nadmorską lokalizacją. Uznając oczywiste walory oraz oryginalność rozwiązań proponowanych przez liderów w tym zakresie, należy podkreślić, że w zdecydowanej większości przypadków stosowne działania znajdują się dopiero na etapie inicjacji, a ich bardziej zauważalnych efektów należy spodziewać się dopiero w przyszłości.

Biogramy autorów

Anna Czaplińska - Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Geografii Społecznej i Organizacji Przestrzeni

Anna Czaplińska, dr, adiunkt, Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk o Ziemi, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Zakład Geografii Społecznej i Organizacji Przestrzeni. Jej zainteresowania badawcze są związane z problematyką geografii społecznej i kulturowej, w tym z krajobrazem kulturowym, procesami akulturacji oraz kulturowymi uwarunkowaniami kreowania marketingu terytorialnego.

Igor Kavetskyy - Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Geografii Społecznej i Organizacji Przestrzeni

Igor Kavetskyy, dr hab., prof. US, Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk o Ziemi, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Zakład Geografii Społecznej i Organizacji Przestrzeni. Jego zainteresowania badawcze są związane z problematyką geografii społeczno- gospodarczej i politycznej, w tym zwłaszcza geografii wyborczej, geografii usług i marketingu terytorialnego.

Bibliografia

Alezjak, W. (1999). Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Kraków: F.H-U. Albis.

Altkorn, J., Kramer, T. (1998). Leksykon marketingu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Bieńkowska, B. (2004). Lokalne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. W: J. Brdulak, M. Kulikowski (red.), Przedsiębiorczość stymulatorem rozwoju gospodarczego. Warszawa: Instytut Wiedzy.

Dmitruk, J. (2010). System Identyfikacji Wizualnej jako narzędzie budowania wizerunku jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie województwa mazowieckiego. W: K. Krzyżanowska (red.), Wizerunek jednostek samorządu terytorialnego. Warszawa: SGGW.

Florek, M. (2007). Podstawy marketingu terytorialnego. Poznań: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.

Jurowski, M. (2004). Jednolita identyfikacja wizualna. Biuletyn EBIB, 5(56). Pozyskano z: http://www.ebib.pl/2004/56/jurowski.php

Kochmańska, M. (2007). Działalność gminy w zakresie rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 61–70.

Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner i S-ka.

Kraina 44 wysp (2018, 1 października). Pozyskano z: http://www.swinoujscie.pl/pl/contents/content/ 227/2345http://www.swinoujscie.pl/pl/contents/content/227/2345.

Macalik, J. (2013). Logotyp jako podstawowy element identyfikacji wizualnej miasta – wybrane problemy. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 1(33), 147–161.

Majewska, J. (2006). Wyzwalanie ducha przedsiębiorczości w środowisku społecznym gminy dla rozwoju lokalnego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 91–100.

Połucha, I. Žukovskis, J. (2015). Interakcje w przestrzeni: nowe trendy w animacji turystyki. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(29), 73–83.

Pomianek, I., Cegiełka, M. (2015). Wydatki inwestycyjne jednostek samorządu terytorialnego jako instrument wspierania przedsiębiorczości – przykład gminy Stanisławów. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, 18, 36–51.

Program rozwoju produktu turystycznego oraz kreacji marki miasta Świnoujście (2002). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Turystyki SA. Pozyskano z: http://bip.um.swinoujscie.pl/attachments/ download/45553

Szwichtenberg, A. (1991). Stymulatory i bariery rozwoju funkcji turystycznej w polskiej strefie nadbałtyckiej. Koszalin: Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Koszalinie.

Szwichtenberg, A. (2006). Gospodarka turystyczna polskiego wybrzeża. Koszalin: Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej.

Wieloletnie Strategiczne Programy Operacyjne Miasta Świnoujście na lata 2014–2020 (2014). Świnoujście: Urząd Miasta Świnoujście. Pozyskano z: http://bip.um.swinoujscie.pl/attachments/download/ 45554

Zioło, Z. (2007). Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej – zarys modelu. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 10–17.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-14

Jak cytować

Czaplińska, A., & Kavetskyy, I. (2019). Kreowanie nowego wizerunku turystycznego jako przejaw przedsiębiorczości samorządów gmin nadmorskich. Przedsiębiorczość - Edukacja, 15(1), 144–157. https://doi.org/10.24917/3296.151.11