Projekt „Common Goals – Common Ways” jako przykład aktywizacji grupy Romów zagrożonych wykluczeniem społecznym i ekonomicznym

Autor

  • Agnieszka Świętek Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii
  • Wiktor Osuch Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii
  • Tomasz Rachwał Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej
  • Sławomir Kurek Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.11.32

Słowa kluczowe:

edukacja mniejszości romskiej, szkolnictwo węgierskie, transfer innowacji

Abstrakt

W związku z coraz słabszym zainteresowaniem instytucji edukacyjnych tak potrzebnym współcześnie kształceniem zawodowym oraz nawiązywaniem i utrzymywaniem przez szkoły zawodowe kontaktu z podmiotami rynku pracy, jak również potrzebą świadomego planowania kariery zawodowej uczniów, podjęto badania dotyczące aktywizacji grup najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym i ekonomicznym - Romów. Badania realizowano w latach 2012-2014 w trzech krajach: w Niemczech (głównie przykłady z Bawarii), w Szkocji oraz w Polsce. Dotyczyły one szkolnictwa zawodowego oraz możliwości transferu innowacji w kontekście docelowej aktywizacji mniejszości romskiej na Węgrzech. W tym celu wykorzystano prace badawcze prowadzone w ramach międzynarodowego projektu „Common Goals - Common Ways”, pokazując rolę i zadania poszczególnych partnerów zagranicznych w przygotowaniu, testowaniu oraz wdrażaniu programu kształcenia Romów w kontekście ich przyszłej aktywizacji zawodowej. Pomimo różnych uwarunkowań kulturowych, społecznych, ekonomicznych oraz integracyjnych edukacja młodych Romów, a zwłaszcza usuwanie wszelkich barier edukacyjnych, stanowi najważniejszy aspekt przyszłej aktywizacji zawodowej, rozwoju motywacji i kształtowania postaw przedsiębiorczych mniejszości romskiej w wielu krajach Unii Europejskiej, w tym na Węgrzech i w Polsce.

Biogramy autorów

Agnieszka Świętek - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii

Agnieszka Świetek, dr, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii. Urodzona w Krakowie, absolwentka kierunku geografia na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii. Jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym na stanowisku adiunkta w Zakładzie Dydaktyki Geografii Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN. Prowadzi zajęcia dydaktyczne m.in. z dydaktyki geografii, edukacji regionalnej i regionu Małopolska. Jej zainteresowania obejmują trzy zakresy badawcze: dydaktykę geografii, problematykę przedsiębiorczości oraz sytuację romskiej mniejszości etnicznej w Polsce.

Wiktor Osuch - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii

Wiktor Osuch, dr hab., profesor Uniwersytetu Pedagogicznego, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii. Urodzony w Krakowie. Absolwent kierunku geografia na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN. Doktor habilitowany nauk społecznych. Jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Zakładzie Dydaktyki Geografii, Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN. Prowadzi zajęcia dydaktyczne m.in. z dydaktyki geografii w gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej, komunikacji interpersonalnej. Jest opiekunem praktyk zawodowych studentów, prowadzi seminarium magisterskie z zakresu koncepcje i praktyki wychowania. Zainteresowania naukowe autora w obrębie dydaktyki geografii obejmują: kształcenie nauczycieli, praktyki nauczania w szkole, profesjonalne kompetencje nauczycieli geografii, kompetencje kluczowe, metody kształcenia, programy nauczania i podręczniki.

Tomasz Rachwał - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Tomasz Rachwał, dr, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej. Członek Krajowej Rady Przedsiębiorczości. Pełni m.in. funkcję Kierownika Zakładu Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Sekretarza Naukowego Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, Zastępcy Redaktora Naczelnego czasopism: Przedsiębiorczość – Edukacja, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica oraz członka redakcji Entrepreneurial Business and Economics Review. Autor lub współautor podręczników szkolnych i akademickich z zakresu geografii ekonomicznej i przedsiębiorczości. Jego zainteresowania badawcze skupiają się przede wszystkim na problematyce przemian struktur przestrzennych przemysłu, funkcjonowania różnych branż działalności gospodarczej, restrukturyzacji przedsiębiorstw oraz roli przedsiębiorczości w rozwoju układów przestrzennych, a także edukacji w zakresie przedsiębiorczości.

Sławomir Kurek - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej

Sławomir Kurek, dr hab., profesor Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej. Geograf społeczno-ekonomiczny. Członek Komitetu Nauk Demograficznych PAN. Pełni m.in. funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Geografii ds. Nauki i Współpracy Zagranicznej, kierownika studiów doktoranckich z geografii oraz redaktora naczelnego czasopisma Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Geographica. Jego zainteresowania badawcze skupiają się przede wszystkim na problematyce przemian struktur społeczno-demograficznych Polski i Europy, procesów suburbanizacji w obszarach metropolitalnych oraz edukacji w zakresie przedsiębiorczości.

Bibliografia

Benhabib, A., Merabet, A., Benachenhou, M., Grari, Y., Boudia, F., Merabet, H. (2014). Environmental and Individual Determinants of Female Entrepreneurship in Algeria: Applying the Structural Equ¬ation Modeling. Entrepreneurial Business and Economics Review, 2(1), 65-80.425

Daszkiewicz, N., (2014). Education as a Stimulating Factor for Entrepreneurship Development, Hory¬zonty Wychowania, 13(26), 165-177.

Dorocki, S., Brzegowy, P. (2014). Miejsce przedsiębiorczości w systemie edukacyjnym Francji i jej wpływ na aktywizację gospodarczą regionów. O idei l’esprit d’entreprise. Horyzonty Wychowania, 13(26), 287-302.

Dorocki, S., Kilar, W., Rachwał, T. (2011). Założenia i cele Projektu „Krok w przedsiębiorczość” dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 308-320.

Fridrich, Ch. (2006). „Other people”, „Otherness” and „Regional Identity” from the Socio-geographical Perspective. In: From the Margin to the Centre. Capturing the Perspectives of Young People from European Minority Group, ed. Ch. Fridrich, Klagenfurt: Drava Verlag, 52-64.

Grönfors, J., Trotta-Tuomi, M. (2006). The Roma Minority in Finland – an Overview. In: From the Mar¬gin to the Centre. Capturing the Perspectives of Young People from European Minority Group, ed. Ch. Fridrich, Klagenfurt: Drava Verlag, 152-155.

Jasińska-Kania, A. (2009). Wykluczanie z narodu: dystanse społeczne wobec mniejszości narodowych i migrantów. W: A. Jasińskia-Kania, S. Łodziński (red.), Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce – mniejszości narodowe, imigranci, uchodźcy. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar, 39-57.

Jimenez, J.J., Wach, K. (2014). The Entrepreneurial Profile of Students Participating in the Academic Entrepreneurship Source: Pilot Study Results. Horyzonty Wychowania, 13(26), 121-144.

Kézdi, G., Surányi, E. (2009). A Successful School Integration Program, An Evaluation of the Hungarian National Government’s School Integration Program 2005-2007. Budapeszt: Roma Education Found.

Kemény, I., Janky, B., Lengyel, A. (2004). A magyarországi cigányság 1971–2003. Budapeszt, 37-39.

Kilar, W., Rachwał, T. (2014). Postrzeganie zakładania własnej działalności gospodarczej jako przejaw posta¬wy przedsiębiorczej studentów kierunków nieekonomicznych. Horyzonty Wychowania, 13(28), 111-130.

Kosała, M. (2014). Badanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży jako fundament kształtowania postawy odpowiadającej wyzwaniom współczesnego świata. Horyzonty Wychowania, 13(28), 317-340.

Kulig-Moskwa K., Strzelczyk A. (2014). Postawy i zachowania przedsiębiorcze studentów na przykła¬dzie Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu – wyniki badań własnych. Horyzonty Wychowania, 13(28), 81-94.

Kurek, S., Rachwał, T. (2009). The Role of Business Education in the Development of Entrepreneurship in the Member States of the European Union. Europa XXI, 19, 127-142.

Kurek, S., Rachwał, T., Szubert, M. (2012). Kształtowanie kompetencji biznesowych uczniów gimna¬zjum w świetle opinii nauczycieli na podstawie wyników badań prowadzonych w ramach europej¬skiego projektu FIFOBI, Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 24-36.

Kwieciński, L., Młodzińska-Granek, A. (2014). Academic Entrepreneurship in the Humanities and Social Sciences: Research Conducted among Students of Wroclaw University, Horyzonty Wychowa¬nia, 13(26), 33-49.

Milewski, J. (2001). Romowie żyją wśród nas. Suwałki: Wydawnictwo Stowarzyszenia „Integracja”.

Mirga, A. (2010). Niechciani współobywatele. W: Przyszłość Romów w Polsce. Warszawa: Instytut Oby¬watelski, 23-25.

Mróz, L. (1986). Wyróżnianie grupy własnej przez Cyganów w Polsce: swojskość, inność, obcość. W: Etnografia Polska. t. XXX, z. 1, 139-162.

Nowicka, E. (2007). Romowie i świat współczesny. W: P. Borek (red.), Romowie w Polsce i Europie. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 124-147.

Najda, M., Wach, K. (2008). Lifelong Learning in the Fields of Tourism in the European Union Taking Poland into Special Consideration, W: M. Bednarczyk (ed.), Entrepreneurship in Tourism and Sport Business, Kraków: Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego, 45-58.

Osuch, W. (2008). Problem aktywizacji społecznej i zawodowej romskiej mniejszości narodowej w Au¬strii na przykładzie miasta Oberwart. Przedsiębiorczość – Edukacja, 4, 195-201.

Osuch, W., Dwojak, A. (2009). Wspieranie przedsiębiorczości przez przeciwdziałanie marginalizacji społeczno-ekonomicznej grup nieprzystosowanych do konkurencji w gospodarce rynkowej jako dążenie do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa informacyjnego (na przykładzie mniejszości romskiej). Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 244-253.426

Osuch, W., Świętek, A. (2013). Informacja o międzynarodowym projekcie „Common Goals – Common Ways”. W: Z. Zioło, M. Borowiec (red.), Problematyka 29. Międzynarodowej Konferencji Naukowej nt. „Zmiany struktury przestrzennej przemysłu i usług w warunkach kryzysu gospodarczego”. Kra¬ków – Warszawa: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej, Polskie Towarzystwo Geograficzne, Komisja Geografii Przemysłu, 119-121.

Paszko, A., Sułkowski, R., Zawicki, M. (red.). (2007). Romowie na rynku pracy. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej.

Piróg, D. (2014). The impact of degree programme educational capital on the transition of graduates to the labour market. Studies in Higher Education (online), 1–15.

Piróg, D. (2015). Przechodzenie absolwentów studiów geograficznych na rynek pracy: proces, determi¬nanty, predykcja. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Poruncia, A., Nichersu, J. (2006). The Roma Minority in Romania and in Eastern Romania – an Ove¬rview. In: From the Margin to the Centre. Capturing the Perspectives of Young People from European Minority Group, ed. Ch. Fridrich, Klagenfurt: Drava Verlag, 75-83.

Probst-Thayanandasivam, S. (2006). The Roma Minority in Austria – an Overview In: From the Margin to the Centre. Capturing the Perspectives of Young People from European Minority Group, ed. Ch. Fridrich, Klagenfurt: Drava Verlag, 117-122.

Quality of life in ethnically diverse neighbourhoods. (2011). Dublin: European Foundation for the Impro¬vement of Living and Working Conditions.

Rachwał, T. (2010). Chapter 9. Entrepreneurship Education as a Growth Stimulus for Family Firms. W: Surdej A. Wach K. (red.), Exploring the Dynamics of Entrepreneurship, Toruń: A. Marszałek Publishing House, 139-156.

Rantanen, T., Pawlak, A., Toikko, T. (2015). The Significance of Social Welfare Attitudes in Young People’s Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(1), 43-60.

Rokhman, W., Ahamed, F. (2015). The Role of Social and Psychological Factors on Entrepreneurial Intention among Islamic College Students in Indonesia. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(1), 29-42.

Safin, K. (2014). Przedsiębiorcze zachowania studentów – stan i konsekwencje dla dydaktyki, Horyzonty Wychowania, 13(26), 327-340.

Szymańczak, J. (2011). Społeczność Romów w Polsce. W: Analizy Biura Analiz Sejmowych, 1(45), Warszawa.

Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno¬-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246-257.

Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, 13(28), 11-32.

Wach, K. (2015). Środowisko biznesu rodzinnego jako stymulanta intencji przedsiębiorczych młodzieży akademickiej, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 16(7/3), 25-40.

Wójcik, K. (2011). Sytuacja prawna i społeczna Romów na Węgrzech. W: A. Frąckowiak-Adamska, A. Śledzińska-Simon (red.), Sytuacja prawna i społeczna Romów w Europie. Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, 12, Uniwersytet Wrocławski, 141-161.

Zbierowski, P. (2014). Determinanty intencji przedsiębiorczej studentów – wyniki badań. Horyzonty Wychowania, 13(28), 51-63.

Pobrania

Opublikowane

2015-09-18

Jak cytować

Świętek, A., Osuch, W., Rachwał, T., & Kurek, S. (2015). Projekt „Common Goals – Common Ways” jako przykład aktywizacji grupy Romów zagrożonych wykluczeniem społecznym i ekonomicznym. Przedsiębiorczość - Edukacja, 11, 415–429. https://doi.org/10.24917/20833296.11.32

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>