Wiedza biznesowa jako czynnik kształtujący postawy przedsiębiorcze studentów uczelni technicznej

Autor

  • Paulina Siemieniak Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie
  • Małgorzata Rembiasz Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.151.8

Słowa kluczowe:

kształcenie, postawy przedsiębiorcze, przedsiębiorczość studentów, wiedza biznesowa

Abstrakt

Wnioski płynące z dotychczasowych badań na temat przedsiębiorczości studentów wskazują, że czynnikiem warunkującym kształtowanie postaw przedsiębiorczych w tej grupie osób jest wiedza biznesowa. Stanowiły one również przesłankę do realizacji projektu ukierunkowanego na pomiar wiedzy biznesowej studentów kierunków technicznych. Autorki artykułu wyodrębniają obszary i przedstawiają plany szczegółowych badań, których wyniki stanowić mogą punkt odniesienia dla twórców polityki edukacyjnej i społecznej. Artykuł można traktować jako głos w debacie na temat potrzeb i sposobów kształcenia w dziedzinie przedsiębiorczości oraz możliwości kształtowania postaw przedsiębiorczych na uczelniach wyższych (przede wszystkim tych o profilu technicznym). W opinii autorek szeroko pojęta edukacja przedsiębiorcza (biznesowa, ekonomiczna, finansowa i prawna) może przyczynić się do szybszego tempa rozwoju gospodarczego dzięki zakładaniu i prowadzeniu przez młodych wykształconych ludzi przedsiębiorstw związanych z innowacyjnymi dziedzinami gospodarki.

Biogramy autorów

Paulina Siemieniak - Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie

Paulina Siemieniak, dr, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania, Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie. Jej zainteresowania naukowe to małe i średnie przedsiębiorstwa, przedsiębiorczość kobiet, metody wspierania przedsiębiorczości, kształtowanie postaw przedsiębiorczych, kobiety w zarządzaniu, psychologiczne aspekty zarządzania.

Małgorzata Rembiasz - Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie

Małgorzata Rembiasz, dr, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania, Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na: przedsiębiorczości studentów, przedsiębiorczości kobiet, zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami, internacjonalizacji MŚP, społeczno-ekonomicznych skutkach starzenia się ludności oraz zarządzaniu wiekiem.

Bibliografia

Bernat, T., Korpysa, J., Kunasz, M. (2008). Przedsiębiorczość studentów w Polsce i wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Szczecin: Wydawnictwo PRINT GROUP.

Henry, C., Hill, F., Leitch, C. (2005). Entrepreneurship education and training: can entrepreneurship be taught? Part I. Education + Training, 47(2), 98–111.

Karta ECTS przedmiotu prowadzenie działalności gospodarczej. (2017). Pozyskano z: https://pg.edu.pl/ documents/10754/0/14_WZIE_Prowadzenie_dzia_alno_ci_gospodarczej.pdf

Kasperkowiak, W., Rembiasz, M. (2017). Internationalization of enterprises as assessed by university students: prospective and current entrepreneurs. Research on Enterprise in Modern Economy – Theory and Practice, 4, 159–172.

Kisielnicki, J. (2003). Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego.

Kowalewski, T. (2018). Przedsiębiorczość studencka wyzwaniem dla uczelni. Humanizacja Pracy, 2(292), 43–60.

Kurczewska, A. (2011). Entrepreneurship as an Element of Academic Education – International Experiences and Lessons for Poland. International Journal of Management and Economics, 30, 217–233.

Łuczka, T., Rembiasz, M. (2016). Badanie postaw przedsiębiorczych studentów – wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne. Horyzonty Wychowania, 15(34), 27–47. DOI: 10.17399/HW.2016.153402.

Piontek, F., Piontek, B. (2016). Teoria rozwoju. Warszawa: PWE.

Popowska, M. (2018). Przedsiębiorczość społeczna jako klucz do skutecznej edukacji przedsiębiorczej na społecznie odpowiedzialnym uniwersytecie. Horyzonty Wychowania, 17(42), 205–218. DOI: 10.17399/HW.2018.174216.

Rembiasz, M., Siemieniak, P., Pawlak, J. (2017). Wybrane źródła finansowania działalności gospodarczej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 18(12.II), 333–344.

Ruta, A., Rembiasz, M., (2016). Wybrane aspekty przedsiębiorczości studentów – badania empiryczne. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 4, 347–357.

Siemieniak, P. (2014). Metody wspierania przedsiębiorczości kobiet w Wielkopolsce. Praca doktorska. Poznań: Politechnika Poznańska.

Siemieniak, P., Rembiasz, M. (2017). Determinanty przedsiębiorczości kobiet – wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 18(12.II), 349–363.

Siemieniak, P., Łuczka, T. (2016). Przedsiębiorczość kobiet. Wybrane aspekty ekonomiczne i psychokulturowe. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.

Spychała, M., Więcek-Janka, E. (2016). Kompetencje przedsiębiorczych menedżerów przyszłości w firmach rodzinnych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(6.II), 415–428.

Steinerowska-Streb, I. (2018). Edukacja a zachowania przedsiębiorcze właścicieli-menedżerów zarządzających przedsiębiorstwami rodzinnymi. Horyzonty Wychowania, 17(41), 237–250. DOI: 10.17399/ HW.2018.174117l.

Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246–257.

Wach, K. (2016). Edukacja przedsiębiorcza: analiza bibliometryczna polskiego piśmiennictwa. Horyzonty Wychowania, 15(34), 11–26. DOI: 10.17399/HW.2016.153401.

Wasilczuk, J., Daszkiewicz, N. (2005). Polscy właściciele/menedżerowie wobec jednolitego rynku europejskiego. W: P. Dominiak, J. Wasilczuk, N. Daszkiewicz (red.), Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu internacjonalizacji i integracji gospodarek europejskich. Przykłady Włoch, Francji, Polski i Czech. Gdańsk: Scientific Publishing Group, 207–226.

Zbierowski P., Węcławska P., Tarnawa A., Zadura-Lichora P. (2012), Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2011. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-14

Jak cytować

Siemieniak, P., & Rembiasz, M. (2019). Wiedza biznesowa jako czynnik kształtujący postawy przedsiębiorcze studentów uczelni technicznej. Przedsiębiorczość - Edukacja, 15(1), 100–112. https://doi.org/10.24917/20833296.151.8