Promocja szkoły w środowisku jako kompetencja kierownicza w zakresie organizacji i zarządzania oświatą
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.151.7Słowa kluczowe:
organizacja i zarządzanie oświatą, promocja, przedsiębiorczość, szkołaAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja znaczenia promocji szkoły w środowisku jako ważnej kompetencji dyrektorów (szczególnie tych podejmujących pracę po raz pierwszy). W związku z powyższym podjęto się w nim przedstawienia istoty promocji jako procesu. Wskazano cele promocji szkoły oraz dokonano typologizacji odbiorców działań promocyjnych. Zaprezentowano wybrane narzędzia promocji, które mogą być skutecznie używane przez osoby odpowiedzialne za organizację i zarządzanie placówką oświatową. Ponadto uporządkowano i wskazano instrumenty komunikacji marketingowej możliwe do wykorzystania podczas konstruowania tzw. planów promocji szkoły. Dla realizacji celu pracy dokonano analizy literatury. Zastosowano badanie typu desk research, metodę case study oraz benchmarking. Ustalono, że właściwie prowadzona promocja szkoły w środowisku powinna być dynamicznym procesem opartym na pętli podwójnego uczenia się. Oddziałuje ona bowiem na różne grupy interesariuszy na zasadzie sprzężenia zwrotnego. W pracy przyjęto następującą hipotezę badawczą: z perspektywy zarządzających promocja powinna stanowić sekwencję działań systemowych (na realizację których zapewnione są odpowiednie zasoby), celowych i zaplanowanych, opartych na odpowiednio dobranych metodach i formach skierowanych do zdefiniowanych odbiorców (zarówno do klientów wewnętrznych, jak i zewnętrznych)Bibliografia
Argyris, M., Schön, D. (1974). Theory in Practice. Increasing professional effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass.
Bartnik, M. (2007). Skuteczna reklama. Jak reklamować, żeby sprzedać. Warszawa: Wydawnictwo Flashbook.
Buczak, A. (2016). Nauka obroni się sama…? Czyli współczesny marketing w szkolnictwie. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, 37(1).
Budzińska, G., Klimka, M. (2012). Coaching w procesie uczenia się przez całe życie. CLLL. Pozyskano z: http://www.adam-europe.eu/prj/6832/prd/8/5/POLSKA%20Coaching%20for%20Career%20 Learning.pdf
Domaradzka-Grochowalska, Z. (2015). Wspomaganie szkół i przedszkoli. Coaching, mentoring i inne formy pracy. Materiały szkoleniowe, Warszawa: ORE. Pozyskano z: http: //www.coachfederation.org/intcoachingweek/about‐coaching/ file:///C:/Documents%20and%20Settings/TEST/Moje%20 dokumenty/Downloads/Wspomaganie_szkol_i_przedszkoli_coaching_mentoring_i_inne_formy_ pracy.pdf
Drapińska, A. (2011). Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych. Warszawa: PWN.
Gańko, T. (2006). Wspomaganie szkół i placówek oświatowych w zakresie budowania jakości w edukacji. Meritum, 2(2), 35–38.
Gawrecki, L. (2008). Promowanie szkoły jako instytucji świadczącej usługi edukacyjne. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 6, 9–11.
Grupa, R. (2012). Satysfakcja pozakupowa i dysonans pozakupowy jako czynniki determinujące reakcje konsumenckie. Społeczeństwo i Edukacja, Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 1, 483–494.
Gębarowski, M. (2010). . Współczesne targi. Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowejGdańsk: Regan Press.
Gębarowski, M. (2012). Targi edukacyjne jako forma promocji szkół wyższych. Prace Instytutu Lotnictwa, 4(225).
Hajduk, M., Hajduk, E. (2004). Analiza wybranych modeli konkurencji kluczem do kształtowania przewagi polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich. W: J. Brdulak, M. Kulikowski (red.), Przedsiębiorczość stymulatorem rozwoju gospodarczego. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
Hajduk, M. (2005). Wpływ zasobów ludzkich na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Kijów: Ministerstwo Edukacji Narodowej Ukrainy.
Hajduk, E., Hajduk, M. (2005). Wybrane aspekty związane z wykorzystaniem Internetu w biznesie. W: A. Szewczyk (red.), Komputer – przyjaciel czy wróg?. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Instytut Informatyki w Zarządzaniu, Wydawnictwo Printshop, 47–68.
Hall, H. (2007). Marketing w szkolnictwie. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluver Business.
Herbuś, I. (2016). Działania reklamowe – od komercji do kampanii społecznych. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej – Zarządzanie, 22, 93–100.
Jaworska, E. (2003). Public relations w Zespole Szkół Medycznych w Łańcucie. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 4, 10–11.
Kazimierowicz, M. (2010). „Promocyjna sprzedaż” szkoły. Nowa Szkoła, 9, 23–29.
Kotler, P. (2002a). Marketing, Management. Millenium Edition, Custom Edition for University of Phoenix, USA: Pearson Custom Publishing.
Kotler, P. (2002b). Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kulmatycki, A. (2012). Szkoła a media. Część I. Specyfika mediów: metody pracy i oczekiwania. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 7.
Maciejczuk-Tytus, U. (2014). Kontakt – pseudorelacja – relacja w usługach edukacyjnych. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 11(778), 24–31.
Michałowska, D.A. (2013). Komunikacja społeczna a komunikacja interpersonalna. Poznań. Pozyskano z: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/6241/1/Komunikacja%20spo%C5%82eczna% 20a%20komunikacja%20interpersonalna.pdf
Orzechowska, L. (2010). Ku mądrej i atrakcyjnej szkole. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 12, 52–53.
Ożarek, G. (2007). Zarządzanie szkołą w społeczeństwie informatycznym. Meritum, 4(7), 18–23.
Pomianowska, M., Szczepkowska, K. (2013). Jakiego nauczyciela potrzebujemy, czyli czas rekrutacji. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 6, 45.
Sieńkowska, E. (2013). Do nastolatka przemów inteligentnie!, Marketing w praktyce, 2(180), 50–51.
Smoleń-Jajeśnica, Z. (2017). Metody i formy promocji szkoły. Materiały ze szkoleniowej Rady Pedagogicznej, ZSG w Krakowie. Pozyskano z: http://www.zsg1.pl/images/pliki/plikinauczyciele/ mifpsz.pdf
Tołwińska-Królikowska, E. (2015). Szkoła otwarta, czyli jaka?. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 10.
Walkiewicz, A. (2011). Logotyp – czym się różni od logo. Pozyskano z: http://jaksiepromowac.pl/2011/08/31/logotyp-czym-rozni-sie-od-loga/
Wojciechowski, P. (2014). Design thinking w edukacji. Marketing w Praktyce, 33.
Murawska, B., Szlom, A., Florencka, Z., Filipkowski, K., Czermak, S. (2013). Plan promocji Zespołu Szkół nr 6 na rok 2013/2014. Pozyskano z: http://www.jagiellonka.plock.pl/pdf/zespol/plan_prom_zs_6.pdf
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 – Prawo prasowe. Dz.U. 1984 r. nr 5, poz. 24 ze zm. Wschód Biznesu 2 (2017, 2 sierpnia). Skuteczny plan promocji. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/ files/74/517/20358.pdf
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).