Wybrane modele dyfuzji innowacji edukacyjnych w regionach a występujące w wybranych z nich modele kształcenia przedsiębiorczości
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.14.31Słowa kluczowe:
aktywność lokalna, dyfuzja innowacji, innowacja edukacyjna, pomocniczość, przedsiębiorczość, system oświatowy, zasada pomocniczościAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie dwóch modeli rozprzestrzeniania innowacji edukacyjnych służących rozwijaniu i kształtowaniu kompetencji przedsiębiorczych w regionach oraz wsparcie procesu decyzyjnego dotyczącego wyboru modelu dyfuzji. Pierwszy z modeli nazywamy odgórnym (systemowym, instytucjonalnym), gdyż wykorzystuje on zastane struktury instytucjonalne (np. ośrodki doskonalenia nauczycieli) oraz system szkoleń kaskadowych rozszerzający zasięg użytkowania wypracowanych innowacji edukacyjnych, dzięki szkoleniom trenerów regionalnych. Drugi model rozprzestrzeniania innowacji nazywamy oddolnym (społecznościowym, pomocniczym), gdyż wykorzystuje on oddolną aktywność lokalnych podmiotów (np. organizacji pozarządowych) i opiera się na zasadzie pomocniczości. Pomocniczość zakłada, że dostarczenie innowacyjnych rozwiązań jest odpowiedzią na potrzebę działających już podmiotów lokalnych lub regionalnych i stanowi uzupełnienie oraz metodyczne wsparcie prowadzonej przez nich działalności edukacyjnej lub społecznej. Oba modele zostały przetestowane (obserwacje, studia przypadków) przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie we współpracy z partnerami, w ramach realizacji ogólnopolskich projektów edukacyjnych z wykorzystaniem ekonomicznych gier inspirowanych historią. Projekty te, zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Muzeum Historii Polski (2010, 2015) oraz Narodowego Banku Polskiego (2012-2013), bazowały zarówno na modelu odgórnym, jak i oddolnym. W ich ramach realizowano szkolenia za pośrednictwem ośrodków doskonalenia nauczycieli (model systemowy) oraz lokalne, oddolnie tworzone projekty w kształcie zaproponowanym przez zgłaszających się partnerów w regionach (model pomocniczy).Bibliografia
Chłopska Szkoła Biznesu. Rekomendacje (2017, 20 października). http://csb.mik.krakow.pl/rekomendacje/
Czapska, E. (2012). O zasadzie pomocniczości. Realia. Dwumiesięcznik społeczno-polityczny, 1(27). Pozyskano z: http://realia.com.pl/dzial_1/artykul_35.html
Innowacja i transfer technologii. Słownik pojęć. (2005). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Dolińska, J. (2010). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: PWE.
Millon-Delsol, Ch. (1995). Zasada pomocniczości. Kraków: Znak.
Ostrowski, D. (2011). Model realizacji procedury strategicznej w placówce oświatowej. W: J. Czekaj, B. Mikuła, R. Oczkowska, J. Teczke (red.). Nauka i gospodarka w dobie destabilizacji. Kraków: UEK, 111–118.
Ośrodek Rozwoju Edukacji. (2017, 20 października). O Ośrodku, https://www.ore.edu.pl/o-nas/struktura-ore
Pietrasiński, Z. (1970). Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Warszawa: PWN.
Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wydanie trzecie. (2008). Warszawa: OECD i Eurostat
Kicińska, M., Sarlej, A., Wacięga, S. (2013). Projekt Edukacja ekonomiczna z wykorzystaniem gry symulacyjnej „Chłopska Szkoła Biznesu”. Sprawozdanie merytoryczne. Kraków: Małopolski Instytut Kultury. Pozyskano z: http://mik.krakow.pl/wp-content/uploads/CSBNBP_sprawozdanie_ raport_V2013.pdf
Pietrasiński, Z. (1970). Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Warszawa: PWN.
Pomykalski, A. (2001). Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWN.
Przyborowska, B. (2003). Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria. Praktyka. Rozwój. Toruń: Wydawnictwo UMK
Rusin, D., Wacięga, S. (2014). Edukacja ekonomiczna w oparciu o historię. Przypadek Andrychowa (2007–2014). Kwartalnik Edukacyjny, 4(79). Pozyskano z: http://mik.krakow.pl/wp-content/uploads/ kwartalnik_edukacyjny_CSB.pdf
Suchanek, A. (1983). Innowacje oświatowe. Kalisz: WODN.
Przyborowska B. (2003) za: Suchanek (1983: 17).
Wacięga, S. (2015). Practical use of knowledge about history for entrepreneurial learning. The sketch of the method. In: M. Makowiec, T. Kusio (red.), Management of entrepreneurship in a knowledge based economy. The issue of knowledge and intellectual capital management. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny.
Wittbrodt, E. (2007). Contemporary Educational Challenge. In: E. Walkiewicz (red.). Lifelong Learning in the Context of Development of Civil Society. Warszawa–Gdańsk.
Weresa, M.A. (2014). Polityka innowacyjna. Warszawa: PWN.
Wyka, A. (2004). Co się dzieje z zasadą pomocniczości w Polsce?. ALTER. Pozyskano z: http://www.swietoradosci.most.org.pl/alter/wyka_co-sie-dzieje-z-zasada-pomocniczosci.htm
Zdun, M. (2016). Innowacje. Perspektywa społeczno-kulturowa. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).