Znaczenie innowacyjności w gospodarce regionów

Autor

  • Zbigniew Jan Makieła Uniwersytet Jagielloński Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania Katedra Organizacji i Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.14.3

Słowa kluczowe:

gospodarka oparta na wiedzy, innowacje, pomiar innowacyjności, region

Abstrakt

Innowacyjność jako narzędzie przedsiębiorczości jest jednym z najważniejszych zasobów wpływających na tempo procesów gospodarczych. Skupia się ona w głównej mierze na określaniu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw, sektorów gospodarki, poszczególnych państw, regionów, gmin oraz integrujących się krajów. Innowacyjność gospodarki określa się najczęściej jako motywację uczestników procesów gospodarczych do ciągłego poszukiwania nowych wyników badań, nowych koncepcji i pomysłów do wytwarzania ulepszonych urządzeń, materiałów oraz usług kierowanych na rynek. Innowacyjność regionu jest funkcją takich cech, jak: motywacja, zdolności przedsiębiorstw do poszukiwania nowych pomysłów, koncepcji i wynalazków oraz ulepszania już powstałych, współpracy między przedsiębiorstwami, lokalnych umiejętności i doświadczeń, współpracy sfery publicznej z przedsiębiorstwami, współpracy nauki z przedsiębiorstwami. Efektywność tych powiązań przenosi się na stopień generowania oraz absorpcji innowacji w regionie. Przedmiotem niniejszego opracowania jest określenie znaczenia innowacyjności w gospodarce regionów. Celem stało się wskazanie roli innowacji w procesie konkurencyjności regionów. Pomiar innowacyjności jest bowiem istotnym narzędziem różnicowania regionów, pozwalającym wskazać na obszary, od których zależy ich poziom rozwoju. Z przeprowadzonej analizy wynika, że w procesie tworzenia nowych technologii, przenikania innowacji i zarządzania transferem, najważniejsza jest współpraca przedsiębiorstw i naukowców, będąca podstawowym poziomem wzajemnych relacji w regionie. Władza samorządowa nie uczestniczy bezpośrednio w tworzeniu technologii, ale odgrywa bardzo ważną rolę w tworzeniu warunków do kształtowania GOW, często też sama kreuje transfer technologii z nauki do biznesu.

Biogram autora

Zbigniew Jan Makieła - Uniwersytet Jagielloński Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania Katedra Organizacji i Zarządzania

Zbigniew Jan Makieła, prof. dr hab., kierownik Katedry Organizacji i Zarządzania, Uniwersytet Jagielloński. Profesor nauk ekonomicznych – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, dr hc Tarnopolskiego Instytutu Społecznych i Informacyjnych Technologii, kierownik Katedry Organizacji i Zarządzania, przewodniczący Rady Instytutu Ekonomii, Finansów i Zarządzania, absolwent Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Autor kilkunastu książek i ponad 180 zwartych artykułów naukowych. Specjalizuje się w zakresie przedsiębiorczości i zarządzania innowacjami, gospodarka przestrzenna. Odznaczenia: Medal Komisji Edukacji Narodowej i Złoty Krzyż Zasługi. Wyróżnienia: 4 Nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w latach 2007–2011. Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. Ks. B. Markiewicza w Jarosławiu. Odbył staż naukowy w Harvard University Extension School.

Bibliografia

Aydalot, Ph. (1986). L’aptitude des milieux á promouvair l’innovation. Paris: Economia.

Churski, P. (2008). Czynniki rozwoju regionalnego i polityka regionalna w Polsce w okresie integracji z UE. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dąbrowska, A., Dziemianowicz, W. (2012). Doświadczenia polskich miast w rozwoju opartym na innowacjach – rola administracji samorządowej. W: Z. Makieła, A. Szromnik (red.), Miasto innowacyjne, wiedza, przedsiębiorczość, marketing. Warszawa: Studia KPZK PAN, t. CXLI, 153–168.

Florida, R. (2000). The Learning Region. W: Z.J. Acs (red.), Regional Innovation, Knowledge and Global Change. New York, 58–72.

Gaczek, W.M. (2009). Gospodarka oparta na wiedzy w regionach europejskich. Warszawa: Studia KPZK PAN, t. CXVIII.

Kosała, M., Wach, K. (2011). Regionalne determinanty rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 866, 157–159.

Langendijk, H.P.A.J. (2001). Fair value en/of kostprijs voor waardering en winstbepaling. Accountant Adviseur, 6, 82–84.

Makieła, Z. (2013). Przedsiębiorczość i innowacyjność terytorialna. Region w warunkach konkurencji.Warszawa: C.H. Beck.

Markowski, T., Kot, J., Stawasz, E. (1976). Regionalne systemy innowacji jako podstawa budowania konkurencyjności polskich regionów. Samorząd Terytorialny, 6, 46–48.

Marszał, T. (2012). Miasto innowacyjne – koncepcja i uwarunkowania rozwoju. W: Z. Makieła, A. Szromnik (red.), Miasto innowacyjne – wiedza – przedsiębiorczość – marketing. Warszawa: Studia KPZK PAN, t. CXLI, 17–29.

Oughton, Ch., Landabaso, M., Morgan. K. (2002). The Regional Innovation Paradox: Innovation Policy and Industrial Policy. Journal of Technology Transfer, 27(1).

Pfirrmann, O. (1994). The Geography of Innovation in Small and Medium-Sized Firms in West Germany. Small Business Economics, 6(1).

Porter, M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.

Sternberg, R., Arndt O. (2000), The Firm or the Region – What Determines European Firms’ Innovation Behavior?. Working Paper nr 2, Cologne: University of Cologne, Department of Economic and Social Geography.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-21

Jak cytować

Makieła, Z. J. (2018). Znaczenie innowacyjności w gospodarce regionów. Przedsiębiorczość - Edukacja, 14, 40–48. https://doi.org/10.24917/20833296.14.3