Motywy podejmowania studiów na kierunku turystyka i rekreacja

Autor

  • Rajmund Tomik Akademia Wychowana Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach Wydział Wychowania Fizycznego Katedra Turystyki i Prozdrowotnej Aktywności Fizycznej
  • Agnieszka Ardeńska Akademia Wychowana Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach Wydział Wychowania Fizycznego Katedra Turystyki i Prozdrowotnej Aktywności Fizycznej
  • Magdalena Ardeńska Akademia Wychowana Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach Wydział Wychowania Fizycznego Katedra Turystyki i Prozdrowotnej Aktywności Fizycznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.14.27

Słowa kluczowe:

motywacja, studenci, teoria samodeterminacji, turystyka i rekreacja

Abstrakt

Motyw to pojedyncza składowa wielowymiarowego zjawiska motywacji. Motywacja jest stanem wewnętrznej gotowości do działania. Jako siła napędowa każdego działania człowieka jest również warunkiem skutecznej edukacji. Analiza motywacji do studiów, będąca tematem niniejszej pracy, opiera się na teorii samodeterminacji. Celem badań były identyfikacja, analiza i diagnoza motywacji studentów kierunku turystyka i rekreacja do podjęcia studiów w AWF Katowice. Badaniami objęto 450 studentów. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego techniką ankietową. Udział w badaniach był dobrowolny i anonimowy. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety Dlaczego studiujesz? przygotowany według the Academic Motivation Scale. Najwyższą średnią odpowiedzi odnotowano w przypadku twierdzenia Po to, żeby później lepiej zarabiać, mieć szansę na wyższe zarobki, a najniższą w przypadku twierdzenia Nie mogę zrozumieć, dlaczego poszedłem/poszłam na studia i, szczerze, nie dbam o to. U badanych dominująca okazała się motywacja zewnętrzna regulowana - pierwszy poziom motywacji zewnętrznej. Studenci turystyki i rekreacji najmniej identyfikowali się z twierdzeniami z grupy amotywacji. Istotne statystycznie różnice motywacji mężczyzn i kobiet odnotowano w przypadku amotywacji (wyższa u mężczyzn), motywacji zewnętrznej regulowanej oraz motywacji zewnętrznej zidentyfikowanej (wyższe średnie u kobiet).

Biogramy autorów

Rajmund Tomik - Akademia Wychowana Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach Wydział Wychowania Fizycznego Katedra Turystyki i Prozdrowotnej Aktywności Fizycznej

Rajmund Tomik, dr hab. nauk o kulturze fizycznej, prof. nadzw., Akademia Wychowana Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach, Wydział Wychowania Fizycznego, kierownik Katedry Turystyki i Prozdrowotnej Aktywności Fizycznej. Prorektor ds. dydaktyki i studentów. Autor prac naukowych z zakresu nauk o sporcie i społecznych aspektów turystyki.Rajmund Tomik, dr hab. nauk o kulturze fizycznej, prof. nadzw., Akademia Wychowana Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach, Wydział Wychowania Fizycznego, kierownik Katedry Turystyki i Prozdrowotnej Aktywności Fizycznej. Prorektor ds. dydaktyki i studentów. Autor prac naukowych z zakresu nauk o sporcie i społecznych aspektów turystyki.

Agnieszka Ardeńska - Akademia Wychowana Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach Wydział Wychowania Fizycznego Katedra Turystyki i Prozdrowotnej Aktywności Fizycznej

Agnieszka Ardeńska, dr nauk kultury fizycznej, absolwentka zarządzania i marketingu, Autorka prac i badań związanych z motywacją do studiów w zakresie wychowania fizycznego, sportu, turystyki i rekreacji, motywacją do aktywności fizycznej oraz motywacją do pracy.

Magdalena Ardeńska - Akademia Wychowana Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach Wydział Wychowania Fizycznego Katedra Turystyki i Prozdrowotnej Aktywności Fizycznej

Magdalena Ardeńska, mgr, absolwentka zarządzania o specjalności zarządzanie organizacjami sportowymi i turystycznymi, doktorantka na studiach trzeciego stopnia w zakresie nauk o kulturze fizycznej. Uczestniczy w prowadzeniu badań związanych z motywacją sportowców, osób aktywnych fizycznie oraz aktywnością w przestrzeni wirtualnej.

Bibliografia

Ardeńska, A., Tomik, R., Berber, S., Düz, B., Çivak, B., Çalişkan, U., Ogrodnik, J. (2016). A Comparison of Physical Education’ Students’ Motivation Using Polish and Turkish Versions of the Academic Motivation Scale. Journal of Human Kinetics, 54, 207–218.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, Prentice-Hall NJ.

Barkoukis, V., Tsorbatzoudis, H., Grouios, G., Sideridis, G. (2008). The assessment of intrinsic and extrinsic motivation and amotivation: Validity and reliability of the Greek version of the Academic Motivation Scale. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 15(1), 39–55.

Deci, E.L., Ryan, R.M. (2008). Self-Determination Theory: A Macrotheory of Human Motivation, Development, and Health. Canadian Psychology, 49(3), 182–185.

Deci, E.L., Ryan, R.M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self- Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11, 227–268.

Deci, E.L., Vallerand, R.J., Pelletier, L.G., Ryan, R.M. (1991). Motivation and Education: The Self- Determination Perspective. Educational Psychologist, 26(3, 4), 325–346.

Deci, E.L., Ryan, R.M. (1990). A Motivational Approach to Self: Integration in Personality. Nebraska Symposium on Motivation, 38, 237–288.

Deci, E.L., Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum Press.

Franken, R.E. (2013). Psychologia motywacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hegarty, N. (2010). Application of the Academic Motivation Scale to graduate school students. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 6(2), 48–55.

Horyna, B., Bonds-Raacke, J. M. (2012). Differences in Students’ Motivation to Attend College: Large versus Small High Schools. Education, 132(4), 708–724.

Litalien, D., Morin, A.J.S., Gagné, M., Vallerand, R.J., Losier, G.F., Ryan, R.M. (2017). Evidence of a continuum structure of academic self-determination: A two-study test using a bifactor-ESEM representation of academic motivation. Contemporary Educational Psychology, 51, 67–82.

Pelletier, L.G., Fortier, M.S., Vallerand, R.J., Tuson, K.M., Brière, N.M., Blais, M.R. (1995). Toward a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sports: The Sport Motivation Scale (SMS). Journal of Sport & Exercise Psychology, 17, 35–53.

Paffenbarger, R.S. Jr., Blair, S.N., Lee, I.M., Hyde, R.T. (1993). Measurement of physical activity to assess health effects in free-living populations. Medicine and Science in Sports and Exercise, 25(1), 60–70.

Robinson, J.A., Glanzer, P.L. (2017). Building a Culture of Academic Integrity: What Students Perceive and Need. College Student Journal, 51(2), 209–221.

Ryan, R.M. (1995). Psychological Needs and the Facilitation of Integrative Processes. Journal of Personality, 63, 397–427.

Ryan, R.M., Koestner, R., Deci, E.L. (1991). Ego-Involved Persistence: When Free Choice Behavior is not Intrinsically Motivated. Motivation and Emotion, 15, 185–205.

Seligman, M.E.P. (1975). Helplessness. Freeman, San Francisco.

Turkmen, M. (2013). The Relationships between Gender, Physical Self-Perception, Sport Experience, Motivation Orientations and Academic Success. International Journal of Academic Research, 5(5), 66–72.

Vallerand, R.J. (2000). Deci and Ryan’s Self-Determination Theory: A View from the Hierarchical Model of Intrinsic and Extrinsic Motivation. Psychological Inquiry, 312–318.

Vallerand, R.J., Pelletier, L.G., Blais, M.R., Brière, N.M., Senecal, C., Vallieres, E.F. (1992). The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003–1017.

Walczak, M., Tomczak, M. (2011a). Enjoying physical education: Intrinsic Motivations to participate in physical education classes; teacher-student relation in the context of self-determination theory. W: J. Ogrodnik, E. Przybyła, K. Sas-Nowosielski (red.), Teacher in Demanding Times, Katowice: Wydawnictwo AWF Katowice, 123–152.

Walczak, M., Tomczak, M. (2011b). Struktura psychologicznych uwarunkowań wybranych aspektów aktywności fizycznej w świetle teorii samodeterminacji. Ekonomiczne Problemy Usług. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 78, 127-152.

Wilkesmann, U., Fischer, H., Virgillito, A. (2012). Academic Motivation of Students – the German case. Discussion Papers des Zentrums für HochschulBildung, Technische Universitat, 2, 1–19.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-28

Jak cytować

Tomik, R., Ardeńska, A., & Ardeńska, M. (2018). Motywy podejmowania studiów na kierunku turystyka i rekreacja. Przedsiębiorczość - Edukacja, 14, 374–386. https://doi.org/10.24917/20833296.14.27