Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej strefą konstruktywnego myślenia

Autor

  • Jakub Łach Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej
  • Michał Chohura Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej
  • Szymon Łojewski Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej
  • Mikołaj Szustakiewicz Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej
  • Igor Konarski Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.34

Słowa kluczowe:

akademickość, infrastruktura szkoły, rozszerzona oferta edukacyjna, szkoła patronacka

Abstrakt

Zjawisko tworzenia klas patronackich nie jest wyłącznie domeną zachodnich ośrodków edukacyjnych. Obserwujmy je również w polskich szkołach. Niektóre z instytucji obejmują patronatem nie tylko pojedyncze klasy, lecz także całe gimnazja, licea. Przykładem tego typu placówki oświatowej jest Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej włączony w struktury Politechniki Wrocławskiej. Niniejszy artykuł ma na celu zaprezentowanie ZSAPWr oraz przybliżenie zjawiska szkół patronackich. Przedstawiono w nim proces powstania szkoły wraz z jej krótką historią. Ponadto wskazano na bogate wyposażenie dydaktyczne szkoły i wyróżniono najistotniejsze dla misji placówki przedmioty objęte programem nauczania. Niniejszy tekst uwzględnia ofertę zajęć dodatkowych oraz formy aktywności pozalekcyjnych w całości procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem poziomu ponadgimnazjalnego. Autorzy akcentują silne związki między ZSAPWr a Politechniką Wrocławską. Istotną kwestią pozostaje akademickość szkoły jako główne kryterium analityczne. Pod tym kątem zbadano rzeczywisty poziom oddziaływania instytucji patronackiej na strukturę oraz środowisko Zespołu Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej.

Biogramy autorów

Jakub Łach - Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Jakub Łach, uczeń 2 klasy liceum w ZSAPWr. Interesuje się ekonomią, światem pieniądza i polityką. Karierę zawodową wiąże z sektorem finansowym. Prywatnie kibic piłkarskiej reprezentacji Polski i Bayernu Monachium.

Michał Chohura - Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Michał Chohura, uczeń 2 klasy liceum w ZSAPWr. Interesuje się naukami ścisłymi, prawami rządzącymi światem oraz polityką. Przyszłość wiąże z Politechniką Wrocławską. W wolnym czasie gra na gitarze.

Szymon Łojewski - Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Szymon Łojewski, uczeń klasy maturalnej liceum w ZSAPWr. Interesuje się ekonomią, chemią i polityką światową. Karierę zawodową łączy z Politechniką Wrocławską. W czasie wolnym lubi czytać współczesną literaturę fantastyczną.

Mikołaj Szustakiewicz - Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Mikołaj Szustakiewicz, uczeń 3 klasy liceum w w ZSAPWr. Interesuje się filozofią, fizyką i mechaniką, obcymi kulturami oraz rozwojem cywilizacji. Z zamiłowania zgłębia literaturę oraz inne formy sztuki, a także stara się kreować własne.

Igor Konarski - Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Igor Konarski, uczeń klasy maturalnej w ZSAPW. Chciałby wykorzystać możliwość podjęcia edukacji na uczelni wyższej, jednak nadal nie wie, co ani gdzie chciałby studiować. Mimo zindentyfikowania modelu, w którym chciałby zarabiać, dotychczas nie podjął kroków do zrealizowania niedookreślonych planów finansowych. Zainteresowany planowaniem stylu życia. Zainteresowania nie przekuł w działanie, jeszcze.

Bibliografia

Arkabus, A., Płusa, A. (2016, 24 października). Jak pomóc szkole w zainteresowaniu uczniów książką?. Pozyskano z: https://www.doskonaleniewsieci.pl/Upload/Files/1/samouczki/poradnikbiblioteki/modul_V/ekran3/PLusa_Arkabus.pdf

Brzezińska, A.I. (2009). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. Forum Dydaktyczne: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, 5–6, 6–19.

Brzezińska, A.I., Appelt, K. (2013). Tutoring nauczycielski – tutoring rówieśniczy: aspekty etyczne. Forum Oświatowe, 25, 2(49), 13–29.

Budnikowski, A., Dabrowski, D., Gąsior, U., Macioł, S. (2012). Pracodawcy o poszukiwanych kompetencjach i kwalifikacjach absolwentów uczelni – wyniki badania. eMentor, 4(46), 4–17.

Hermann-Pawłowska, K., Leszczyńska, B., Trzciński, R., Sondej K., (2015). Współpraca pomiędzy uczelniami a pracodawcami w zakresie kształcenia praktycznego studentów. W: K. Hermann-Pawłowska, B. Leszczyńska, R. Trzciński, Sondej K., (2016) Badanie ewaluacyjne o charakterze on-going identyfikujące dobre praktyki w realizacji praktycznych elementów kształcenia w projektach dofinansowanych w ramach IV Priorytetu PO KL oraz w innych działaniach w obszarze szkolnictwa wyższego. Wierzbica: Fundacja Idea Rozwoju. Pozyskano z: http://www.ncbr.gov.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundusze_europejskie/kapital_ludzki/ewaluacja/praktyczne_elementy_ksztalcenia_-_ewaluacja.pdf

Słownik języka polskiego PWN. Hasło: akademicki. Pozyskano z: http://sjp.pwn.pl/sjp/akademic- ki;2549148.html

Własak, J. (2012) Co zrobić, aby fizyka była lubiana? Pozyskano z: http://www.przedmiotyscisle.pwr.edu. pl/files/prv/id102/prezentacje/2012/Jacek_Wlasak.pdf

Zioło, Z., Rachwał, T. (2007) Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-17

Jak cytować

Łach, J., Chohura, M., Łojewski, S., Szustakiewicz, M., & Konarski, I. (2017). Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej strefą konstruktywnego myślenia. Przedsiębiorczość - Edukacja, 13, 459–467. https://doi.org/10.24917/20833296.13.34