Przedsiębiorczość w edukacji inżynierów – doświadczenia i plany w zakresie edukacji „ku przedsiębiorczości” studentów Politechniki Gdańskiej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.13.26Słowa kluczowe:
dylematy dydaktyczne, metody nauczania, Politechnika Gdańska, przedsiębiorczośćAbstrakt
We współczesnych uwarunkowaniach społeczno-ekonomicznych przedsiębiorczość jednostki postrzega się jako podstawę do osiągania przez nią sukcesu osobistego i zawodowego. Tymczasem polski system edukacji wydaje się nie dostrzegać ważności szeroko pojętego kształcenia ekonomicznego (ku przedsiębiorczości). Brakuje go w programach kształcenia. Obowiązkowa edukacja w zakresie przedsiębiorczości odbywa się tylko na poziomie szkoły średniej (poziom 3 - ISCED 2011). Na poziomie wyższym zarezerwowana jest niemal wyłącznie dla studentów kierunków biznesowych (Studenci ostatniego roku, 2010). To władze instytucji edukacyjnych (uczelni) decydują (i szukają źródeł finansowania) o włączaniu do programów kształcenia kursów (zajęć) z zakresu przedsiębiorczości. Głównym celem artykułu jest przedstawienie doświadczeń Politechniki Gdańskiej w tworzeniu kompleksowego modelu wsparcia rozwoju wiedzy, umiejętności i zachowań przedsiębiorczych studentów - przyszłych inżynierów. Autorki przedstawiły również metody nauczania wykorzystywane w ramach przedmiotów z zakresu przedsiębiorczości dedykowanych studentom kierunków inżynierskich. Pogłębioną analizę zakresu merytorycznego, stosowanych metod nauczania i spodziewanych wyników (umiejętności nabywanych przez studentów) przeprowadzono dla trzech wybranych kursów przedsiębiorczości prowadzonych na różnych wydziałach uczelni.Bibliografia
Studenci ostatniego roku szkół wyższych – pracodawcy czy pracownicy? Raport z badań ilościowych
„Potencjał do rozwoju przedsiębiorczości wśród studentów ostatnich lat studiów województwa pomorskiego”. (2010). Gdańsk: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Albert, F., Fournier, R., Marion, S. (1991). Developing entrepreneurial attitudes and management competence among scientists: the Groupe ESC Lyon’s experience. Entrepreneurship and Regional Development, 3(4), 349–362.
Birch, D.L. (1987). Job Creation in America: How Our Smallest Companies Put the Most People to Work. New York: Free Press.
Bygrave, W.D. (2003). The entrepreneurial process, W: W.D. Bygrave, A. Zacharakis (red.). The Portable bMBA in Entrepreneurship. New York: John Wiley and Sons.
Clark, B. (1998). The Entrepreneurial University: Demand and Response, Tertiary Education and Management, 4(1), 5–16.
Dickson, P.H., Solomon, G.T., Weaver, K.M. (2008). Entrepreneurial selection and success: does education matter? Journal of small business and enterprise development, 15(2), 239–258.
Fayolle, A. (2011). Entrepreneurship education, W: L.P. Dana (red.). World Encyclopedia of Entrepreneurship. Cheltenham UK, Northampton MA, 86–100.
Fayolle, A. (2013). Personal views on the future of entrepreneurship education, Entrepreneruship and Regional Development, 25, 7–8, 692–701.
Fiet, J.O. (2001). The theoretical side of teaching entrepreneurship, Journal of Business Venturing, 16, 1–24.
Hasse, H., Lautenschlager, A. (2011). The “teachability dilemma” of entrepreneurship, International Entrepreneurship and Management Journal, 7, 145–162.
Hindle, K. (2007). Teaching entrepreneurship at university: from the wrong building to the right philosophy. W: A. Fayolle (red.). The handbook of Research in Entrepreneurship Education, 1, Edvard Elgar Publishing, Cheltenham UK, Northampton MA, 104–126.
Lautenschlager, A., Haase, H. (2011). The myth of entrepreneurship education: seven arguments against teaching business creation at University. Journal of Entrepreneurship Education. 14, 147–161.
Mason, C., Arshed, N. (2013). Teaching entrepreneurship to university students through experiential learning, Industry & Higher Education, 27(6), 449–463.
Matusiak, K. (2010). Budowanie powiązań z biznesem w gospodarce opartej na wiedzy. Rola i miejsce uniwersytetu w procesach innowacyjnych. Warszawa: SGH.
Morris, M., Kuratko, D., Cornwall, R. (2013). Entrepreneurship Programs and the Modern University. Edward Elgar, Cheltenham UK, Norghampton MA.
Nowacki, F. (2013), Aktywność przedsiębiorcza uniwersytetu trzeciej generacji – uniwersytet czy przedsiębiorstwo, W: D. Burawski (red.). Uniwersytet trzeciej generacji. Stan i perspektywy rozwoju. Poznań: Europejskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości we Wrocławiu.
Popławski, W., Markowski, M., Forkiewicz, M. (2013). Przedsiębiorczość polskich szkół wyższych. Diagnoza, uwarunkowania, perspektywy. Raport z badań. Toruń: Wydawnictwo WSB.
Saini, J.S., Bhatia, B.S. (1996). Impact of entrepreneurship development programmes, Journal of Entrepreneurship, 5(1), 65–80.
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 r. (Dz.U. 2005 164.1365 z późn. zm.).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).