Tutoring jako alternatywna metoda edukacji

Autor

  • Tomasz Tadeusz Brzozowski Politechnika Wrocławska Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.21

Słowa kluczowe:

metoda, relacja mistrz – uczeń, system edukacji, tutoring

Abstrakt

Problematyka referatu dotyczy prób implementacji idei tutoringu w polskim systemie nauczania. Tutoring jako nowa forma pracy z uczniem, opierająca się głównie na symetrycznej relacji pomiędzy nauczycielem a podopiecznym, ma krótką historię w polskim systemie oświaty, m.in. na poziomie edukacji ponadgimnazjalnej. Tutoring na ogół jest postrzegany jako idea alternatywna wobec tradycyjnych metod pracy z uczniem, stając się szansą na wzajemne zrozumienie potrzeb intelektualnych oraz emocjonalnych ucznia i nauczyciela. Jest także metodą znacząco różniącą się od tej, którą stosuje się z powodzeniem m.in. na uczelniach anglosaskich. Okres wdrażania tutoringu i przystosowania go do specyfiki pracy w polskiej szkole zaowocował wypracowaniem jego nowych form, uwzględniających rodzime uwarunkowania kulturowo-obyczajowe. Ta nowatorska forma pracy sięgająca korzeniami klasycznego modelu relacji mistrz - uczeń nierzadko napotyka poważne bariery, głównie natury systemowej. Celem artykułu jest zarówno wskazanie korzeni tej interesującej i skutecznej metody nauczania, jak i przedstawienie możliwości jej implementacji w rodzimym systemie edukacji. Autor nie tylko pokazuje jej zalety, lecz także podkreśla mankamenty, zwracając uwagę na odmienność kulturową i systemową krajów anglosaskich, z których pochodzi tutoring, i polskiego modelu oświaty. Ponadto, autor przedstawia problem specyfiki polskich doświadczeń we wdrażaniu tej metody, jej przebiegu, nowatorstwa oraz pozytywnych efektów pracy.

Biogram autora

Tomasz Tadeusz Brzozowski - Politechnika Wrocławska Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Tomasz Tadeusz Brzozowski, dr, Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Absolwent filologii polskiej i filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego. Ukończył studia podyplomowe przedsiębiorczości w WSH we Wrocławiu oraz historii na UWr. Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Dwukrotny stypendysta MEN, nauczyciel dyplomowany, prowadzi praktykę tutorską. Przygotowuje dysertację w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego na temat wpływu procesów globalnych na kondycję i kształt międzypodmiotowych relacji dialogicznych. Autor ponad sześćdziesięciu recenzowanych artykułów naukowych. Zajmuje się filozofią wartości, bada przestrzeń aksjologiczną i jej wpływ na kształt polskiej myśli filozoficznej XIX i XX w. Interesują go idee wartości obecne w różnych nurtach kultury i edukacji oraz etyka w biznesie (CSR). Tutor--trener Ogólnopolskiego projektu Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole” (listopad 2016–grudzień 2018): projekt finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Bibliografia

Brzezińska, A.I., Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela. W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.). Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej. Wrocław: Wydawnictwo Towarzystwa Edukacji Otwartej, 19–30.

Brzozowski, T.T. (2016). Dialog jako punkt wyjścia dla edukacji współzależnej. W: A. Sarnat-Ciastko (red.). Licea ALA. Szkoły skoncentrowane na uczniu. Nowa kultura szkoły. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 87–100.

Fijałkowski, A. (2009). Z dziejów myślenia o tutoringu – krótki zarys historii indywidualnego kształcenia wychowania. Kwartalnik Pedagogiczny, 2(212).

Filek, J. (2010). Życie, etyka, inni. Scherza i eseje filozoficzno-etyczne. Kraków: Wydawnictwo Homini. Frankl, V.E. (2015). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Przeł. A. Wolnicka. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Hryniewicz, W. (2016). Wiara w oczekiwaniu. Rozmawia Justyna Siemienowicz. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

http://cw.edu.pl/ (23.03.2017).

https://en.oxforddictionaries.com/definition/moral_tutor (19.10.2016).

http://kobieta.onet.pl/w-polsce-rozpada-sie-juz-co-trzecie-malzenstwo-jakie-sa-przyczyny-gdzie-jest/0sqyb8 (21.10.2016).

http://kobieta.onet.pl/sa-mlodzi-nie-ucza-sie-i-nie-pracuja-zyja-na-koszt-rodzicow-to-pokolenie-konsumpcyjne/k81g4b (21.10.2016).

http://teo.org.pl/ (23.03.2017).

http://tutoring.org.pl/ (21.03.2017).

http://tutoring.pl/tutoring/ (18.10.2016)

http://tutoring.pl/ (20.03.2017).

http://wiadomosci.onet.pl/kraj/dziennik-gazeta-prawna-wiecej-slubow-wiecej-dzieci-ale-polakow-mniej/r0estv (16.10.2016).

http://www.medonet.pl/zdrowie/zdrowie-dla-kazdego,samobojstwo-po-polsku--rozmowa-z-prof--bartoszem-loza--psychiatra,artykul,1722304.html (20.10.2016).

Makowski, M. (2016). Determinanty przedsiębiorczości w opinii nauczycieli i przedsiębiorców. Konkluzje i praktyczne wskazania z programu Perspective. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12, 378–390.

Nerwińska, E. (2009). Tutoring szansą dla ucznia, nauczyciela i systemu edukacji. W: P. Czekierda, M. Budzyński, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.). Tutoring w szkole. Między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej. Wrocław: Wydawnictwo Towarzystwa Edukacji Otwartej, 10–13.

Pełczyński, Z. (2007). Tutoring wart zachodu. Z doświadczeń tutora oksfordzkiego. W: B. Kaczarowska (red.). Tutoring w poszukiwaniu metody kształcenia liderów. Warszawa, 31–36.

Salcher, A. (2009). Utalentowany uczeń i jego wrogowie. Przeł. A. Rylska-Juruś, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Sarnat-Ciastko, A. (2015). Tutoring w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Serafin-Juszczak, B. (2014). NEET – nowa kategoria młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Folia Sociologica, 49.

Sitko, M. (2011). Tutoring szansą dla systemu edukacji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4.

Stoltzfus, T. (2013). Sztuka zadawania pytań w Coachingu. Przeł. B. Olechnowicz, Wrocław: Wydawnictwo Aetos Media.

Wittenberg, A. (2014). Gamifikacja nauczania, tutoring zamiast wykładu. Dziennik Gazeta Prawna, 232(3837).

Pobrania

Opublikowane

2017-12-16

Jak cytować

Brzozowski, T. T. (2017). Tutoring jako alternatywna metoda edukacji. Przedsiębiorczość - Edukacja, 13, 291–303. https://doi.org/10.24917/20833296.13.21

Inne teksty tego samego autora