Bezpieczeństwo konsumenta w transakcjach kredytowych

Autor

  • Paweł Nowak Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.20

Słowa kluczowe:

bezpieczeństwo konsumenta, niedozwolone postanowienia umowne, ochrona konsumenta, umowy kredytowe

Abstrakt

Celem artykułu jest ocena poziomu bezpieczeństwa konsumenta w transakcjach kredytowych. Rozważania dotyczą postanowień zawartych w umowach kredytowych w kontekście niedozwolonych klauzul umownych oraz wygórowanych opłat. Ocena bezpieczeństwa konsumenta dokonana została na podstawie danych pochodzących z raportów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kontekście nowych przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. Z przeprowadzonych badań wynika, iż naruszenia praw konsumentów polegają głównie na niejasnych zapisach umów i wygórowanych opłatach. Wnioski zawarte w artykule określają wpływ zmian prawnych na poziom bezpieczeństwa konsumenta oraz stabilność systemu finansowego. W zakończeniu znajdują się sugestie dotyczące rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa konsumenta w sektorze finansowym, opartych na edukacji konsumentów.

Biogram autora

Paweł Nowak - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

Paweł Nowak, dr, ekonomista, adiunkt w Katedrze Ekonomii i Polityki Gospodarczej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Zajmuje się gospodarką, bezpieczeństwem obrotu gospodarczego i ochroną konsumenta. Autor publikacji naukowych z zakresu ekonomii, prawa i finansów.

Bibliografia

Czapiński, J., Panek, T. (2015). Diagnoza społeczna 2015. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.

Dobre wyniki firm pożyczkowych w I półroczu 2016 (2017, 7 lipca). Pozyskano z: https://kpf.pl/dobre-wyniki-firm-pozyczkowych-w-i-polroczu-2016/

Federacja Konsumentów. Pismo FK/MB/LGS//146/2016. (2017, 7 lipca). Pozyskano z: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12292908/12397482/12397485/dokument267566.pdf

Gafrikova, V. (2016). Koszty kredytu konsumenckiego w świetle regulacji prawnych. Przedsiębiorstwo Przyszłości, 4(29), 60–75.

Garncarczyk, J., Mocek, M., Skikiewicz, R. (2014). Zachowania gospodarstw domowych na rynku usług finansowych w warunkach zmiennej koniunktury. Warszawa: CeDeWu

Gnela, B. (2012). Prawo handlowe dla ekonomistów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Gnela, B. (2013). Umowa konsumencka w polskim prawie cywilnym i prywatnym międzynarodowym. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Gnela, B. (red.) (2007). Ochrona konsumenta usług finansowych. Wybrane zagadnienia prawne. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 53–59.

Knehans-Olejnik, A.M. (2015). Ochrona i edukacja konsumentów na rynku kredytów hipotecznych i konsumpcyjnych. Warszawa: DeCeWu

Namysłowska, M., Piszcz, A. (2015). Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 5.8.2015r. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.

Nowińska, E. (2014). Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi działaniami przedsiębiorców. W: M. Gancarz, E. Sługocka-Krupa (red.), Ochrona konsumentów i jej współczesne wyzwania. Lublin: Wydawnictwo KUL, 33–45.

Ofiarski, Z. (2014). Ustawa o kredycie konsumenckim. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

SKOK w liczbach. (2016, 10 października). Pozyskano z: http://www.skok.pl/o-skok/skok-w-liczbach

Sługocka-Krupa, E. (2014). Ochrona konsumentów na rynku usług kredytowych – wybrane problemy. W: M. Gancarz, E. Sługocka-Krupa (red.), Ochrona konsumentów i jej współczesne wyzwania. Lublin: Wydawnictwo KUL. 297-315.

Szuma, K. (2007). Realne możliwości zapoznania się klientów z wzorcami umownymi. W: B. Gnela (red.), Ochrona konsumenta usług finansowych. Wybrane zagadnienia prawne. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 53 i n.

Świecka, B. (2008). Bankructwa gospodarstw domowych. Perspektywa ekonomiczna i społeczna. Warszawa: Difin.

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (2016). Raport o sytuacji banków w 2015 roku. Warszawa. Pozyskano z: https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/RAPORT_O_SYTUACJI_BANKOW_2015_47215.pdf

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (2013a). Opłaty stosowane przez instytucje parabankowe. Raport. Warszawa.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (2013b). Raport z kontroli przedsiębiorców udzielających kredytów konsumenckich w 2012 r. Pozyskano z: https://uokik.gov.pl/raporty2.php

Wałęga, G. (2013). Kredytowanie gospodarstw domowych. Warszawa: PWE.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-16

Jak cytować

Nowak, P. (2017). Bezpieczeństwo konsumenta w transakcjach kredytowych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 13, 275–289. https://doi.org/10.24917/20833296.13.20