Postawy uczniów ponadpodstawowych szkół ogólnokształcących dla dorosłych wobec rynku pracy

Autor

  • Paweł Czapliński Akademia Pomorska w Słupsku

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.2.25

Słowa kluczowe:

ponadpodstawowe, postawy, rynek pracy

Abstrakt

This article tries to give the answers to the questions: Who are the students of upper secondary schools for adults? Why they receive education in this type of schools? What is their level of activity in the job market? What are their attitudes toward the job market? Is there any territorial diversification in the attitudes toward job market? What influence it? The  success  in  the  job market depends on  a  lot of  factors. The most  important  factor  is intellectual inborn potential and influence of environment especially schools on individual person. Schools should form the enterprise attitudes by the lessons on entrepreneurship. This type of education unfortunately doesn’t function in the job market and hasn’t got such a chance. The public feelings, mentality and positive relations between government and businessmen are the most important factors which influence activity in the job market, as research on students of upper secondary schools for adults shows. It was conducted in cities known of their entrepreneurship . Kołobrzeg, Chojnice, Starogard Gdański and Koszalin. It seems the institutional and personal models influence students and local communities. The results of research show certain regularity. The enterprised attitudes depend not only on hard economical factors but also and maybe mostly on social and psychological factors.

Bibliografia

Czapliński P., Postawy społeczności lokalnych wobec działalności przemysłowej na przykładzie wybranych małych miast subregionu słupskiego [w:] Problemy rozwoju małych miast w wymiarze lokalnym i regionalnym, K. Heffner, T. Marszał (red.), .Biuletyn KPZK PAN., Warszawa 2005.

Czapliński P., Postrzeganie kapitału zagranicznego przez społeczności lokalne na przykładzie wybranych miast regionu słupskiego [w:] Wymiar i współczesne interpretacje regionu, I. Sagan, M. Czepczyński (red.), Gdańsk-Poznań 2003.

Encyklika Laborem exercens [w:] Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.

Kaczmarczyk S., Badania marketingowe, Warszawa 2003.

Snowdon B., Vane H.R., Conversations with Leading Economists, Interpreting Modern Macroeconomics, Edward Elgar, Cheltenham, UK. Northampton, MA, USA 1999.

Szymczak M., Szkoła wobec zmian na rynku pracy, Edukacja i Dialog, 9.10/2001.

Pobrania

Opublikowane

2006-01-01

Jak cytować

Czapliński, P. (2006). Postawy uczniów ponadpodstawowych szkół ogólnokształcących dla dorosłych wobec rynku pracy. Przedsiębiorczość - Edukacja, 2, 236–241. https://doi.org/10.24917/20833296.2.25

Inne teksty tego samego autora