Wybrane modele dyfuzji innowacji edukacyjnych w regionach a występujące w wybranych z nich modele kształcenia przedsiębiorczości

Autor

  • Sebastian Wacięga Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
  • Piotr Wróbel VII Liceum Ogólnokształcące im. Zofii Nałkowskiej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.14.31

Słowa kluczowe:

aktywność lokalna, dyfuzja innowacji, innowacja edukacyjna, pomocniczość, przedsiębiorczość, system oświatowy, zasada pomocniczości

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie dwóch modeli rozprzestrzeniania innowacji edukacyjnych służących rozwijaniu i kształtowaniu kompetencji przedsiębiorczych w regionach oraz wsparcie procesu decyzyjnego dotyczącego wyboru modelu dyfuzji. Pierwszy z modeli nazywamy odgórnym (systemowym, instytucjonalnym), gdyż wykorzystuje on zastane struktury instytucjonalne (np. ośrodki doskonalenia nauczycieli) oraz system szkoleń kaskadowych rozszerzający zasięg użytkowania wypracowanych innowacji edukacyjnych, dzięki szkoleniom trenerów regionalnych. Drugi model rozprzestrzeniania innowacji nazywamy oddolnym (społecznościowym, pomocniczym), gdyż wykorzystuje on oddolną aktywność lokalnych podmiotów (np. organizacji pozarządowych) i opiera się na zasadzie pomocniczości. Pomocniczość zakłada, że dostarczenie innowacyjnych rozwiązań jest odpowiedzią na potrzebę działających już podmiotów lokalnych lub regionalnych i stanowi uzupełnienie oraz metodyczne wsparcie prowadzonej przez nich działalności edukacyjnej lub społecznej. Oba modele zostały przetestowane (obserwacje, studia przypadków) przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie we współpracy z partnerami, w ramach realizacji ogólnopolskich projektów edukacyjnych z wykorzystaniem ekonomicznych gier inspirowanych historią. Projekty te, zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Muzeum Historii Polski (2010, 2015) oraz Narodowego Banku Polskiego (2012-2013), bazowały zarówno na modelu odgórnym, jak i oddolnym. W ich ramach realizowano szkolenia za pośrednictwem ośrodków doskonalenia nauczycieli (model systemowy) oraz lokalne, oddolnie tworzone projekty w kształcie zaproponowanym przez zgłaszających się partnerów w regionach (model pomocniczy).

Biogramy autorów

Sebastian Wacięga - Małopolski Instytut Kultury w Krakowie

Sebastian Wacięga, dr, od 2004 r. związany z Małopolskim Instytutem w Krakowie, gdzie współpracuje z zespołami instytucji kultury jako facylitator planowania strategicznego. Współtwórca gier symulacyjnych inspirowanych historią: Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota (2015) o XIX- -wiecznych pionierach przemysłu naftowego oraz Chłopska Szkoła Biznesu (2010, 2012, 2015) o przedsiębiorczości w XVIII-wiecznym andrychowskim ośrodku tkackim. Uczestniczył w tworzeniu koncepcji i realizacji: wystaw i wydarzeń kulturalnych, warsztatów edukacyjnych i szkoleń dla osób pracujących w instytucjach kultury, organizacjach pozarządowych, instytucjach rynku pracy, firmach oraz dla uczniów i osób bezrobotnych. Współautor książki Lokalne muzeum w globalnym świecie. Poradnik praktyczny (2013). Ukończył studia ekonomiczne (specjalność: przedsiębiorczość i innowacje) oraz kulturoznawcze (specjalność: europeistyka). Obronił doktorat na temat pomocniczości w lokalnej współpracy. Zainteresowany praktycznym zastosowaniem dziedzictwa, zwłaszcza do celów szkoleniowych i edukacyjnych.

Piotr Wróbel - VII Liceum Ogólnokształcące im. Zofii Nałkowskiej w Krakowie

Piotr Wróbel, mgr, nauczyciel dyplomowany podstaw przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Zofii Nałkowskiej w Krakowie, III Społecznym Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz III Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. Doradca zawodowy. Doktorant w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Członek Zarządu Fundacji „Znaczenie”. Pilot wycieczek krajowych i zagranicznych, rezydent. Jego zainteresowania badawcze ukierunkowane są przede wszystkim na zarządzanie oświatą i zarządzanie w turystyce, jak również na problematykę nauczania przedsiębiorczości w szkole.

Bibliografia

Chłopska Szkoła Biznesu. Rekomendacje (2017, 20 października). http://csb.mik.krakow.pl/rekomendacje/

Czapska, E. (2012). O zasadzie pomocniczości. Realia. Dwumiesięcznik społeczno-polityczny, 1(27). Pozyskano z: http://realia.com.pl/dzial_1/artykul_35.html

Innowacja i transfer technologii. Słownik pojęć. (2005). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dolińska, J. (2010). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: PWE.

Millon-Delsol, Ch. (1995). Zasada pomocniczości. Kraków: Znak.

Ostrowski, D. (2011). Model realizacji procedury strategicznej w placówce oświatowej. W: J. Czekaj, B. Mikuła, R. Oczkowska, J. Teczke (red.). Nauka i gospodarka w dobie destabilizacji. Kraków: UEK, 111–118.

Ośrodek Rozwoju Edukacji. (2017, 20 października). O Ośrodku, https://www.ore.edu.pl/o-nas/struktura-ore

Pietrasiński, Z. (1970). Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Warszawa: PWN.

Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wydanie trzecie. (2008). Warszawa: OECD i Eurostat

Kicińska, M., Sarlej, A., Wacięga, S. (2013). Projekt Edukacja ekonomiczna z wykorzystaniem gry symulacyjnej „Chłopska Szkoła Biznesu”. Sprawozdanie merytoryczne. Kraków: Małopolski Instytut Kultury. Pozyskano z: http://mik.krakow.pl/wp-content/uploads/CSBNBP_sprawozdanie_ raport_V2013.pdf

Pietrasiński, Z. (1970). Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Warszawa: PWN.

Pomykalski, A. (2001). Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWN.

Przyborowska, B. (2003). Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria. Praktyka. Rozwój. Toruń: Wydawnictwo UMK

Rusin, D., Wacięga, S. (2014). Edukacja ekonomiczna w oparciu o historię. Przypadek Andrychowa (2007–2014). Kwartalnik Edukacyjny, 4(79). Pozyskano z: http://mik.krakow.pl/wp-content/uploads/ kwartalnik_edukacyjny_CSB.pdf

Suchanek, A. (1983). Innowacje oświatowe. Kalisz: WODN.

Przyborowska B. (2003) za: Suchanek (1983: 17).

Wacięga, S. (2015). Practical use of knowledge about history for entrepreneurial learning. The sketch of the method. In: M. Makowiec, T. Kusio (red.), Management of entrepreneurship in a knowledge based economy. The issue of knowledge and intellectual capital management. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny.

Wittbrodt, E. (2007). Contemporary Educational Challenge. In: E. Walkiewicz (red.). Lifelong Learning in the Context of Development of Civil Society. Warszawa–Gdańsk.

Weresa, M.A. (2014). Polityka innowacyjna. Warszawa: PWN.

Wyka, A. (2004). Co się dzieje z zasadą pomocniczości w Polsce?. ALTER. Pozyskano z: http://www.swietoradosci.most.org.pl/alter/wyka_co-sie-dzieje-z-zasada-pomocniczosci.htm

Zdun, M. (2016). Innowacje. Perspektywa społeczno-kulturowa. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-28

Jak cytować

Wacięga, S., & Wróbel, P. (2018). Wybrane modele dyfuzji innowacji edukacyjnych w regionach a występujące w wybranych z nich modele kształcenia przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość - Edukacja, 14, 460–472. https://doi.org/10.24917/20833296.14.31