Eventy jako element różnicujący produkt turystyczny miast – studium przypadku Pistoi (Włochy)
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.14.20Słowa kluczowe:
autentyczność, turystyka eventowa, turystyka kulturowa, turystyka miejskaAbstrakt
Dynamiczny rozwój turystyki w wielu regionach świata powoduje wzrost konkurencji, co z kolei prowadzi do wielu zmian w ofertach turystycznych. Turystyka jest alternatywą dla innych rodzajów działalności gospodarczej. Dotyczy to jednostek przestrzennych o różnej wielkości, w tym miast, dla których funkcja turystyczna może stać się mechanizmem lokalnego rozwoju oraz ochrony dziedzictwa kulturowego i naturalnego. Jako wyjątkowe atrakcje turystyczne coraz częściej postrzega się festiwale i uroczystości publiczne oraz wiele innych specjalnych wydarzeń, tworzących wizerunek miejsca. Głównym celem niniejszego artykułu jest przedstawienie potencjału turystycznego miasta historycznego oraz możliwości dalszego rozwoju ruchu turystycznego w świetle aktualnych tendencji światowego rynku turystycznego. Artykuł zawiera również próbę analizy struktury produktu turystycznego miasta Pistoia dokonaną na podstawie jego położenia jako sąsiada tak dużych ośrodków turystycznych, jak Florencja czy Piza.Bibliografia
Attanasia, I.G., et al. (2013). Cultural investment, local development and instantaneous social capital: A case study of a gathering festival in the South of Italy. The Journal of Socio-Economics. DOI: 10.1016/j.socec.2013.05.014
Briganti, D. (2004). Pistoia guida della citta. Pistoia: Edimond.
Cieślikowski, K., Kantyka, J. (2015). Wykorzystanie wielkich wydarzeń w promocji miasta – na przykładzie Katowic. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula 40, 29–41.
Costa, P., van der Borg, J. (1992). The Management of Tourism in Cities of Art. Vrije Tijd en Samenleving, 10(2/3), 45–57.
Cuccia, T., Rizzo, I. (2010). Tourism seasonality in cultural destinations: Empirical evidence from Sicily. Tourism Management, 32, 589–595.
D’Afflitto, Ch., Falletti, F. (1999). Pistoia e il suo territorio. Calenzano: Mondadori.
Florek, M. (2006). Podstawy marketingu terytorialnego. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Getz, D. (1997). Event management & event tourism. New York: Cognizant Communication Corp.
Jędrusik, M., Makowsk, J., Plit, F. (2010). Geografia turystyczna świata. Nowe trendy. Regiony turystyczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Lew, A.A. (2008). Long tail tourism: New geographies for marketing niche tourism products. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(3–4), 409–419.
Marczak, M. (2015). Eventy jako produkty turystyki kulturowej na przykładzie miasta Kołobrzeg. Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych, 19, 103–120.
Mariotti, I., Romei, P. (2009). Turismo a Pistoia. Pistoia: Comune di Pistoia.
Massidda, C., Etzo, I. (2012). The determinants of Italian domestic tourism: A panel data analysis. Tourism Management, 33, 603–610.
Melani, V. (2005). Pistoia. Pistoia: Tellini.
Ruozi, R. (2009). Pistoia e provincia. Pistoia: Touring Club Italiano.
Russoa, A.P., van der Borg, J. (2002). Planning considerations for cultural tourism: a case study of four European cities. Tourism Management, 23, 631–637.
Teobaldi, M., Capineri, C. (2014). Experiential tourism and city attractiveness in Tuscany. Rivista Geografica Italiana, 121(3), 259–274.
Tigri, G. (1990). Pistoia e il suo territorio. Bologna: Atesa.
van der Borg, J., Costa, P., Gotti, G. (1996). Tourism in European Heritage cities. Annals of Tourism Research, 23(2), 306–321.
von Rohrscheidt, A.M. (2010). Turystyka kulturowa: fenomen, potencjał, perspektywy. Poznań: Wydawnictwo KulTour.pl.
Zdon-Korzeniowska, M. (2011). Marketing terytorialny jako forma działań przedsiębiorczych samorządów terytorialnych w Polsce. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 188–196.
Zduniak, A. (2017). Event jako ponowoczesna forma uczestnictwa w życiu społecznym. Roczniki Nauk Społecznych, 38(1), 207–234.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).