Gospodarcze szanse Polski w kontekście Nowego Jedwabnego Szlaku
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.14.11Słowa kluczowe:
inwestycje, Nowy Jedwabny Szlak, polska gospodarka, szanseAbstrakt
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na bezprecedensową inwestycję przywracającą globalne znaczenie dawnego Jedwabnego Szlaku oraz wskazanie ekonomicznych możliwości, przed którymi stoi polska gospodarka w związku z tym przedsięwzięciem. Problematyka dotyczy szans Polski wynikających z otrzymania formalnego zaproszenia do współtworzenia koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku. Decyzje dotyczące powstania nowej architektury, m.in. lądowych i lotniczych połączeń Azji z Europą, oraz rozbudowy dróg, terminali, sieci kolejowych i sieci energetycznych składają się na ogromny projekt globalny. Polska, dzięki dużemu potencjałowi i swej lokalizacji, staje przed szansą na szybszy rozwój infrastruktury wewnętrznej, będącej docelowo kluczową częścią międzynarodowego szlaku transportowego. Inwestycje te z czasem mogą przynieść wymierne korzyści w skali nie tylko lokalnej, ale nade wszystko globalnej. Autor tekstu podejmuje refleksje nad stanem faktycznym planistycznego i logistycznego przygotowania naszego kraju do wymienionych wyzwań. Metodą badawczą jest analiza dostępnych danych oraz wynikających z nich parametrów, pozwalających na postawienie hipotez o charakterze prewidystycznym. Treść artykułu dotyczy także możliwości oraz optymalizacji planowanych działań modernizacyjnych w zakresie przekształcania bądź tworzenia infrastruktury kolejowej i lotniczej. Z uwagi na rozmach oraz duży stopień nieokreśloności zamysłu rewitalizacji Jedwabnego Szlaku rodzi się sporo pytań, które zostały w niniejszym tekście postawione. W obecnym stanie planowania wnioski końcowe są trudne do jednoznacznego sformułowania. Autor ma świadomość, że na odpowiedzi na większość postawionych pytań przyjdzie długo poczekać.Bibliografia
Centralny Port Lotniczy jednak zostanie zbudowany. Zapadła decyzja (2017, 2 lipca). Pozyskano z: http:// biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/centralny-port-lotniczy-zapadla-decyzja-o-budowie/mp6yh6
Centralny Port Lotniczy powstanie w Baranowie (2017, 26 października). Pozyskano z: http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/centralny-port-lotniczy-powstanie-w-baranowie/14lymd 160
Tomasz Tadeusz Brzozowski Chellaney, B. (2017, 4 czerwca). Nowa era kolonializmu? Imperium chińskie trzeszczy w szwach.Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/swiat/nowa-era-kolonializmu-imperium-chinskie-trzeszczy-w-szwach/n7hrseb
China to plow $361 billion into renewable fuel by 2020 (2017, 29 czerwca). Pozyskano z: http://www.reuters.com/article/us-china-energy-renewables idUSKBN14P06P?feedType=RSS&feedName=topNews&utm_source=twitter&utm_medium=Social
Dolecki, L. (2017, 17 czerwca). W 2020 roku Nowym Jedwabnym Szlakiem pojedzie 5 tys. pociągów. Pozyskano z: http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/w-2020-roku-nowym-jedwabnym-szlakiem-pojedzie-5-tys-pociagow-58580.html
Eksport artykułów rolno-spożywczych z Polski do Chin i Hongkongu w pierwszych półroczu 2015 r. (2017, 3 lipca). Pozyskano z: https://china.trade.gov.pl/pl/f/download/fobject_id:250598
Go China (2017, 26 października). Pozyskano z: http://www.gochina.gov.pl/
Gruszka, P. (2017, 4 lutego). Gigantyczny projekt Chin. Jeżeli Polska nie poradzi sobie z tym wyzwaniem, to przegra. Pozyskano z http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/gigantyczny-projekt-chin-jezeli-polska-nie-poradzi-sobie-z-tym-wyzwaniem-to-przegra-wywiad/234cets
Hatrans utworzy w Łodzi terminal intermodalny (2017, 26 października). Kurier kolejowy. Pozyskano z: https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/24258/hatrans-utworzy-w-lodzi-terminal-intermodalny.html
Jarosławska, A. (2017, 1 czerwca). Kluczowy hub Europy w Polsce. Chiny chcą włączyć Jedwabny Szlak. Pozyskano z: http://www.wiadomosci24.pl/artykul/kluczowy_hub_europy_w_polsce_chiny_ chca_wlaczyc_jedwabny_szlak_349871.html
Kalińska, A. (2017 27 czerwca). Chiny zainwestują w OZE 361 mld dolarów. W Polsce inwestycje siadły. Pozyskano z: http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/inwestycje-w-oze-chiny-polska,152,0,2231192.html
K.N. (2017, 30 czerwca). Gigantyczna inwestycja Chin, na której może skorzystać Polska. Pozyskano z: http://tvn24bis.pl/ze-swiata,75/pekin-tworzy-nowy-jedwabny-szlak-czy-polska-zyska,739865.html
Lei, W. (2018, 5 czerwca). B&R Forum concludes in Beijing with 270 concrete results. Pozyskano z: https:// news.cgtn.com/news/3d49544f34677a4d/share_p.html
Luc, J. (2017, 18 czerwca). Transport intermodalny. Pozyskano z: http://www.eduteka.pl/doc/transport-intermodalny-1
Nowy Jedwabny Szlak. Polska może stać się łącznikiem pomiędzy Europą, a Chinami (2017, 2 czerwca). Pozyskano z: http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/nowy-jedwabny-szlak-polska-moze-stac-sie,35,0,2107939.html
PKP Cargo. CL Małaszewicze (2018, 4 czerwca). Pozyskano z: http://www.clmalaszewicze.pl/aktualnosci.html
Premier Beata Szydło na międzynarodowym Forum Pasa i Szlaku (2017, 26 października). Pozyskano z https:// www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/premier-beata-szydlo-na-miedzynarodowym -forum-pasa-i-szlaku.html
Scholte, J.A. (2006). Globalizacja. Krytyczne wprowadzenie. Przeł. K. Ślęczka. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Transport kolejowy (2017, 19 czerwca). Pozyskano z: http://www.suus.com/uslugi-kolejowe-szczegoly#nowy-jedwabny-szlak
W Baranowie powstanie Centralny Port Lotniczy (2017, 14 października). Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/w-baranowie-powstanie-centralny-port-lotniczy/yhzpcm6
What is China’s One Belt One Road (OBOR) project?All you need to know about China’s ambitious OBOR project (2017, 14 czerwca). Pozyskano z: http://indianexpress.com/article/what-is/china-onebelt-one-road-project-obor-4653564/
Zadrożna, S., Mózgowiec, K., Olędzki, D., Wiśniewska, A. (2017, 2 czerwca). Chińscy inwestorzy omijają Polskę. Nowy Jedwabny Szlak to zmieni? Pozyskano z: http://www.polskieradio.pl/42/5725/ Artykul/1753907,Chinscy-inwestorzy-omijaja-Polske-Nowy-Jedwabny-Szlak-to-zmieni
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).