Gospodarcze szanse Polski w kontekście Nowego Jedwabnego Szlaku

Autor

  • Tomasz Tadeusz Brzozowski Politechnika Wrocławska Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.14.11

Słowa kluczowe:

inwestycje, Nowy Jedwabny Szlak, polska gospodarka, szanse

Abstrakt

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na bezprecedensową inwestycję przywracającą globalne znaczenie dawnego Jedwabnego Szlaku oraz wskazanie ekonomicznych możliwości, przed którymi stoi polska gospodarka w związku z tym przedsięwzięciem. Problematyka dotyczy szans Polski wynikających z otrzymania formalnego zaproszenia do współtworzenia koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku. Decyzje dotyczące powstania nowej architektury, m.in. lądowych i  lotniczych połączeń Azji z  Europą, oraz rozbudowy dróg, terminali, sieci kolejowych i  sieci energetycznych składają się na ogromny projekt globalny. Polska, dzięki dużemu potencjałowi i  swej lokalizacji, staje przed szansą na szybszy rozwój infrastruktury wewnętrznej, będącej docelowo kluczową częścią międzynarodowego szlaku transportowego. Inwestycje te z  czasem mogą przynieść wymierne korzyści w  skali nie tylko lokalnej, ale nade wszystko globalnej. Autor tekstu podejmuje refleksje nad stanem faktycznym planistycznego i logistycznego przygotowania naszego kraju do wymienionych wyzwań. Metodą badawczą jest analiza dostępnych danych oraz wynikających z nich parametrów, pozwalających na postawienie hipotez o  charakterze prewidystycznym. Treść artykułu dotyczy także możliwości oraz optymalizacji planowanych działań modernizacyjnych w  zakresie przekształcania bądź tworzenia infrastruktury kolejowej i lotniczej. Z uwagi na rozmach oraz duży stopień nieokreśloności zamysłu rewitalizacji Jedwabnego Szlaku rodzi się sporo pytań, które zostały w niniejszym tekście postawione. W obecnym stanie planowania wnioski końcowe są trudne do jednoznacznego sformułowania. Autor ma świadomość, że na odpowiedzi na większość postawionych pytań przyjdzie długo poczekać.

Biogram autora

Tomasz Tadeusz Brzozowski - Politechnika Wrocławska Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej

Tomasz Tadeusz Brzozowski, doktor, Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, Zespół Szkół Akademickich Politechniki Wrocławskiej. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Absolwent filologii polskiej i  filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego. Ukończył studia podyplomowe przedsiębiorczości w WSH we Wrocławiu oraz historii na UW r. Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Dwukrotny stypendysta MEN, nauczyciel dyplomowany, prowadzi praktykę tutorską. Przygotował drugą dysertację w  Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego na temat wpływu procesów globalnych na kondycję i kształt międzypodmiotowych relacji dialogicznych. Autor ponad siedemdziesięciu recenzowanych artykułów naukowych. Zajmuje się filozofią wartości, bada przestrzeń aksjologiczną i jej wpływ na kształt polskiej myśli filozoficznej XIX i XX w. Interesują go idee wartości obecne w różnych nurtach kultury i edukacji oraz etyka w biznesie (CSR). Tutor i trener opiekun wdrożenia ogólnopolskiego projektu „Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole” (listopad 2016–grudzień 2018, projekt finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej).

Bibliografia

Centralny Port Lotniczy jednak zostanie zbudowany. Zapadła decyzja (2017, 2 lipca). Pozyskano z: http:// biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/centralny-port-lotniczy-zapadla-decyzja-o-budowie/mp6yh6

Centralny Port Lotniczy powstanie w Baranowie (2017, 26 października). Pozyskano z: http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/centralny-port-lotniczy-powstanie-w-baranowie/14lymd 160

Tomasz Tadeusz Brzozowski Chellaney, B. (2017, 4 czerwca). Nowa era kolonializmu? Imperium chińskie trzeszczy w szwach.Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/swiat/nowa-era-kolonializmu-imperium-chinskie-trzeszczy-w-szwach/n7hrseb

China to plow $361 billion into renewable fuel by 2020 (2017, 29 czerwca). Pozyskano z: http://www.reuters.com/article/us-china-energy-renewables idUSKBN14P06P?feedType=RSS&feedName=topNews&utm_source=twitter&utm_medium=Social

Dolecki, L. (2017, 17 czerwca). W 2020 roku Nowym Jedwabnym Szlakiem pojedzie 5 tys. pociągów. Pozyskano z: http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/w-2020-roku-nowym-jedwabnym-szlakiem-pojedzie-5-tys-pociagow-58580.html

Eksport artykułów rolno-spożywczych z Polski do Chin i Hongkongu w pierwszych półroczu 2015 r. (2017, 3 lipca). Pozyskano z: https://china.trade.gov.pl/pl/f/download/fobject_id:250598

Go China (2017, 26 października). Pozyskano z: http://www.gochina.gov.pl/

Gruszka, P. (2017, 4 lutego). Gigantyczny projekt Chin. Jeżeli Polska nie poradzi sobie z tym wyzwaniem, to przegra. Pozyskano z http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/gigantyczny-projekt-chin-jezeli-polska-nie-poradzi-sobie-z-tym-wyzwaniem-to-przegra-wywiad/234cets

Hatrans utworzy w Łodzi terminal intermodalny (2017, 26 października). Kurier kolejowy. Pozyskano z: https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/24258/hatrans-utworzy-w-lodzi-terminal-intermodalny.html

Jarosławska, A. (2017, 1 czerwca). Kluczowy hub Europy w Polsce. Chiny chcą włączyć Jedwabny Szlak. Pozyskano z: http://www.wiadomosci24.pl/artykul/kluczowy_hub_europy_w_polsce_chiny_ chca_wlaczyc_jedwabny_szlak_349871.html

Kalińska, A. (2017 27 czerwca). Chiny zainwestują w OZE 361 mld dolarów. W Polsce inwestycje siadły. Pozyskano z: http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/inwestycje-w-oze-chiny-polska,152,0,2231192.html

K.N. (2017, 30 czerwca). Gigantyczna inwestycja Chin, na której może skorzystać Polska. Pozyskano z: http://tvn24bis.pl/ze-swiata,75/pekin-tworzy-nowy-jedwabny-szlak-czy-polska-zyska,739865.html

Lei, W. (2018, 5 czerwca). B&R Forum concludes in Beijing with 270 concrete results. Pozyskano z: https:// news.cgtn.com/news/3d49544f34677a4d/share_p.html

Luc, J. (2017, 18 czerwca). Transport intermodalny. Pozyskano z: http://www.eduteka.pl/doc/transport-intermodalny-1

Nowy Jedwabny Szlak. Polska może stać się łącznikiem pomiędzy Europą, a Chinami (2017, 2 czerwca). Pozyskano z: http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/nowy-jedwabny-szlak-polska-moze-stac-sie,35,0,2107939.html

PKP Cargo. CL Małaszewicze (2018, 4 czerwca). Pozyskano z: http://www.clmalaszewicze.pl/aktualnosci.html

Premier Beata Szydło na międzynarodowym Forum Pasa i Szlaku (2017, 26 października). Pozyskano z https:// www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/premier-beata-szydlo-na-miedzynarodowym -forum-pasa-i-szlaku.html

Scholte, J.A. (2006). Globalizacja. Krytyczne wprowadzenie. Przeł. K. Ślęczka. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.

Transport kolejowy (2017, 19 czerwca). Pozyskano z: http://www.suus.com/uslugi-kolejowe-szczegoly#nowy-jedwabny-szlak

W Baranowie powstanie Centralny Port Lotniczy (2017, 14 października). Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/w-baranowie-powstanie-centralny-port-lotniczy/yhzpcm6

What is China’s One Belt One Road (OBOR) project?All you need to know about China’s ambitious OBOR project (2017, 14 czerwca). Pozyskano z: http://indianexpress.com/article/what-is/china-onebelt-one-road-project-obor-4653564/

Zadrożna, S., Mózgowiec, K., Olędzki, D., Wiśniewska, A. (2017, 2 czerwca). Chińscy inwestorzy omijają Polskę. Nowy Jedwabny Szlak to zmieni? Pozyskano z: http://www.polskieradio.pl/42/5725/ Artykul/1753907,Chinscy-inwestorzy-omijaja-Polske-Nowy-Jedwabny-Szlak-to-zmieni

Pobrania

Opublikowane

2018-12-24

Jak cytować

Brzozowski, T. T. (2018). Gospodarcze szanse Polski w kontekście Nowego Jedwabnego Szlaku. Przedsiębiorczość - Edukacja, 14, 150–161. https://doi.org/10.24917/20833296.14.11

Inne teksty tego samego autora