Przedsiębiorcze podejście w kształtowaniu dobrej jakości przestrzeni publicznej

Autor

  • Dorota Wantuch-Matla Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.5

Słowa kluczowe:

fundusze unijne, marketing miasta, partnerstwo publiczno-prywatne, partycypa- cja, przedsiębiorczość, przestrzeń publiczna, rewitalizacja

Abstrakt

Jeden z najistotniejszych i integralnych elementów składowych wielowarstwowego tworu, jakim jest miasto, to jego przestrzeń publiczna. Umiejętnie kształtowana i utrzymywana przestrzeń miejska w swojej wielowymiarowości społecznej, kulturowej, funkcjonalnej i fizycznej może stanowić rodzaj produktu w marketingu miasta. Przedmiotem niniejszego artykułu jest omówienie wybranych przykładów odzwierciedlających ekonomiczne aspekty kształtowania miejskich przestrzeni publicznych, dotyczących wybranych metod finansowania ich budowy, zarządzania nimi, a także przedsiębiorczego podejścia do tego zagadnienia zarówno w sferze sektora publicznego, prywatnego, jak i oddolnych, społecznych przedsięwzięć. Jako rodzaj inspiracji w artykule przedstawiono przykłady strategicznych rozwiązań i narzędzi polityki przestrzennej, funkcjonujące od kilkudziesięciu lat w Nowym Jorku, mające na celu wspieranie inwestycji na rzecz rozwoju miejskiej przestrzeni publicznej z korzyścią dla tzw. dobra wspólnego, ale także przynoszące miastu wymierne korzyści finansowe. W ujęciu polskim jako przykłady przedsiębiorczej postawy władz miejskich przytoczono m.in. Inicjatywy o charakterze publiczno-prywatnym, a także wybrane flagowe realizacje projektów przekształceń i rewitalizacji przestrzeni miejskich, dokonane dzięki funduszom unijnym, które w znaczący sposób wpłynęły na zmianę wizerunku i jakość życia w omawianych obszarach miejskich. Poruszono ponadto wątek miastotwórczych, przedsiębiorczych inicjatyw oddolnych, służących jakościowym przemianom przestrzeni publicznej. Odnosząc się do polityki przestrzennej polskich władz samorządowych, wskazano na potrzebę łączenia podejścia przedsiębiorczego z głęboką świadomością złożoności funkcjonowania współczesnych miast oraz respektowaniem regulacji prawnych z zakresu planowania przestrzennego.

Biogram autora

Dorota Wantuch-Matla - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Dorota Wantuch-Matla, dr inż. arch., Uniwersytet Pedagogiczny, Wydział Geograficzno-Biologiczny, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej. Jest architektem (absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, gdzie również w 2003 r. obroniła pracę doktorską), a obecnie adiunktem w Zakładzie Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze są skoncentrowane m.in. wokół: jakości, mechanizmów funkcjonowania, przeobrażeń i kształtowania przestrzeni publicznych na obszarach zurbanizowanych, rewitalizacji oraz badań przekształceń przestrzeni publicznych w Polsce, następujących dzięki funduszom unijnym.

Bibliografia

Ascher, K., Uffer, S. (2015). The High Line Effect. Materiały konferencyjne Council on Tall Buildings and Urban Habitat. Nowy Jork. Pozyskano z: http://global.ctbuh.org/resources/papers/down- load/2463-the-high-line-effect.pdf

Ashworth, G.J., Voogd, H. (1990). Selling the City. Marketing Approaches in Public Sector Urban Planning, Londyn: Belhaven Press.

Barański, H. (2016). Ulice do mieszkania. Magazyn Miasta, 2(14) Curtis, W.J.R. (2013). Notes on the “Bilbao Effect”. W: W. Wang (red.) Culture: City. Gratz: Lars Müller Publishers, 58-61..

Gołębiewski, J. (2014). Szczecin – cała naprzód. Transformacja szczecińskich obszarów nadwodnych. Architektura & Biznes, 09, 40–49.

Gontarz, J., Gutowska, I., Rokita, A. (2015). Polska pięknieje – 7 cudów funduszy Unii Europejskiej. Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Harvey, D. (2012). Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja. Warszawa: Bęc Zmiana.

Jadach-Sepioło, A., Sobiech-Grabka, K., Herbst, I. (2015). Partnerstwo publiczno-prywatne w rewitalizacji. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Jasiński, A. (2014). Architekt i biznes. Architektura & Biznes, 01, 50–51.

Jopek, D. (2016). Kształtowanie przestrzeni publicznych jako jeden z elementów planowania rozwoju miasta. Przestrzeń i Forma, 28, 181–194. DOI: 10.21005/pif.2016.28.C-03

Kayden, J.S. (2000). Privately Owned Public Space. The New York City Experience. Nowy Jork: John Wiley & Sons.

Rytel, M. (2014). Wspólna odpowiedzialność. Biznes w mieście. Magazyn Miasta, 2(8), 61–63.

Sokołowicz, M.E. (2016). Marketing miasta. W: Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 83–107.

Szafran, J. (2013). Kierunki i zakres stosowania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, XLVII(1), 189–199.

Wantuch-Matla, D. (2016), Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Księży Młyn.

Zaremba, P., Herbst, I. (2010). Fundusze Europejskie szansą rozwoju PPP w Polsce. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Zuziak, Z.K. (2002). Nowe przestrzenie podróży. Przestrzenie publiczne węzłów transportu. W: M. Kochanowski (red.), Przestrzeń publiczna miasta postindustrialnego. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.

Zuziak, Z.K. (2012). Rewitalizacja miast i teoria urbanistyki. Czasopismo Techniczne – Architektura, 12(109), 7–18.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-16

Jak cytować

Wantuch-Matla, D. (2017). Przedsiębiorcze podejście w kształtowaniu dobrej jakości przestrzeni publicznej. Przedsiębiorczość - Edukacja, 13, 62–76. https://doi.org/10.24917/20833296.13.5