Konsumpcja współdzielona a przedsiębiorczość

Autor

  • Jerzy Janczewski Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna Katedra Systemów Transportowych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.19

Słowa kluczowe:

ekonomia współpracy, konsumpcja współdzielona, przedsiębiorczość

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wybrane zagadnienia dotyczące konsumpcji współdzielonej i jej wpływu na rozwój przedsiębiorczości. Przedstawiono w nim zarys koncepcji konsumpcji współdzielonej, przytoczono niektóre jej formy i zwrócono uwagę na okazje, które ona stwarza dla powstawania i rozwoju różnych postaci przedsiębiorczej aktywności, począwszy od przedsiębiorczości indywidualnej, przez przedsiębiorczość społeczną, a skończywszy na przedsiębiorczości negatywnej. Rozważania poparto przykładami z różnych dziedzin usług, m.in. transportu, przesyłek kurierskich, usług domowych, hotelarskich i zaplecza technicznego motoryzacji.

Biogram autora

Jerzy Janczewski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna Katedra Systemów Transportowych

Jerzy Janczewski, inż. mechanik, doktor nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania, adiunkt w Katedrze Systemów Transportowych Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na logistyce zwrotnej i problematyce zarządzania przedsiębiorstwami mikro i małymi z branży usług motoryzacyjnych i transportu drogowego.

Bibliografia

Algar, R. (2007). Collaborative consumption. Pozyskano z: http://www.oxygen-consulting.co.uk/in- sights/collaborative-consumption/

Andrysiak, A. (2016). Andrysiak: Uberyzacja gospodarki. Czy chcesz cierpieć w imię wolnego rynku?. Pozyskano z: http:// www.gazetaprawna.pl/artykuly/941363,andrysiak-uberyzacja-czy-chcesz-cierpiec-w-imie-wolnego-rynku.html

Bainbridge, J. (2013). Understanding Collaborative Consumption. Pozyskano z: http://www.campaignlive.co.uk/article/1208887/understanding-collaborative-consumption?src_site=marketingmagazine#

Bardhi, F., Eckhardt, G.M. (2012). Access-based Consumption: the Case of Car Sharing. Journal of Consumer Research, 39, 881–987.

Barycki, P. (2016). Witaj w czasach, w których nawet taksówkarz nie potrzebuje już mieć taksówki. Pozyskano z: http://www.spidersweb.pl/2016/03/gm-lyft-express-drive.html

Bauwens, M., Lievens, J. (2012). Peer – two – peer i przyszłość kapitalizmu. Pozyskano z: http://zielone- wiadomosci.pl/zw/peer-to-peer-i-przyszlosc-kapitalizmu/

Botsman, R., Rogers, R. (2010). What’s Mine is Yours: the Rise of Collaborative Consumption. New York: Harper Collins.

Botsman, R. (2012). The currency of the new economy is trust. Pozyskano z: https://www.youtube.com/ watch?v=kTqgiF4HmgQ&feature=youtu.be

Botsman, R. (2015). The sharing economy: dictionary of commonly used terms. Pozyskano z: http://www.collaborativeconsumption.com/2015/11/12/the-sharing-economy-dictionary-of-common- ly-used-terms/

Chmielowiec, Z. (2015). Interpelacja nr 32705 do ministra finansów w sprawie polskiego wsparcia dla rozwoju ekonomii współdzielenia. Pozyskano z: http://sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc. xsp?key=2FF5B5F2 Collaborative consumption. Pozyskano z: http://www.weshareproject.eu/attachments/article/7/ Collaborative%20Consumption%20from%20Wikipedia.pdf

Drucker, P.F. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.

Komisja Europejska (2016). Europejski program na rzecz gospodarki dzielenia się. Bruksela. Pozyskano z: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/16881 Felson, M., Spaeth, J.L. (1978). Community Structure and Collaborative Consumption: A routine activity approach. American Behavioral Scientist 21 (March–April), 614–624.

Gansky, L. (2010). The Mesh: Why the Future of Business Is Sharing. New York: Penguin Books.

Gaweł, A. (2007). Ekonomiczne determinanty przedsiębiorczości. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Giełzak, M. (2016). Transport 4.0, czyli podróżowanie w czasach sharing economy. Pozyskano z: http:// wethecrowd.pl/transport-4-0-czyli-podrozowanie-w-czasach-sharing-economy/

Janczewski, J. (2010). Współużytkowanie rowerów i samochodów w komunikacji miejskiej – niewykorzystane możliwości. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 2(11), 33–42.

Janczewski, J. (2014). Systemy produktowo-usługowe w transporcie – wybrane przykłady. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 1(18), 51–61.

Janczewski, J. (2015). Wynajem jako forma współużytkowania samochodów. Wybrane kwestie. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 2(21), 86–101.

Juda, A. (2013). Dlaczego konsumpcjonizm już nie wystarcza – kolaboratywna konsumpcja w Polsce na przykładzie couchsurfingu. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. Pozyskano z: http://krytyka.org/ wp-content/uploads/2014/03/Aleksandra-Juda-Alternatywna-konsumpcja.pdf

Kowalówka, M. (2015). Nowy kształt rynku pracy, czyli ekonomia na żądanie. Pozyskano z: http://www. rynekpracy.pl/artykul.php/wpis.956

Majchrzyk, Ł. (2015). Usługa Amazon Prime Now ma nową stronę. Pozyskano z: https://mobirank. pl/2016/05/03/amazon-prime-now-nowa-strona/

Malinowski, B.F. (2016a). Czym naprawdę jest sparing economy?. Pozyskano z: http://wethecrowd.pl/ czym-naprawde-sharing-economy/

Malinowski, B.F. (2016b). Od couchsurfingu do couchsourcingu, czyli “hotelowe” sharing economy. Pozyskano z: http://www.pi.gov.pl/parp/chapter_86197.asp?soid=F0C0B551117F4D1AAB98B- C12DD345785

Remisiewicz, M. (2015). Uberyzacja – wielki przełom czy pułapka?. Pozyskano z: http://www.pi.gov.pl/ parp/chapter_86197.asp?soid=AD91F8EC92334FB1B2CF8C3A24F85777

Rozwadowska, A. (2016). W Uberze zarabiają pośrednicy, kierowcy coraz mniej. Pozyskano z: http:// wyborcza.biz/biznes/1,147749,20745801,w-uberze-zarabiaja-posrednicy-kierowcy-corazmniej.html?utm_source=agora&utm_medium=nlt&utm_campaign=wyborczabiz&disableRedirects=true

Rostek, A., Zalega, T. (2015). Konsumpcja kolaboratywna wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów (cz. 1). Marketing i Rynek, 5, 11–19.

Rudawska, I. (2016). Ekonomia dzielenia się, czyli konsumpcja współdzielona i inne formy alternatywnego dostępu do dóbr. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 254, 181–189.

Rudolf, S. (red.) (2012). Nowa ekonomia instytucjonalna wobec kryzysu gospodarczego. Kielce: Wyższa Szkoła Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych im. prof. Edwarda Lipińskiego.

Rudolf, S. (2012) Ekonomia współpracy. Pozyskano z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ekonomia_ wsp%C3%B3%C5%82pracy

Stepniewicz, S. (2012). Kolaboratywna konsumpcja. Pozyskano z http://www.pi.gov.pl/parp/chap- ter_86196.asp?soid=B99FA4D5106242D08CE07FC8D77DFC5E&target=kolaboratywna%20konsumpcja

Styś, T. (2016). Inteligentny transport, czyli smart city jeszcze bardziej smart. Pozyskano z: http://bizne- salert.pl/stys-inteligentny-transport-czyli-smart-city-jeszcze-bardziej-smart/

The sharing economy: Share and make money. How does Switzerland compare?. (2015). Pozyskano z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ch/Documents/consumer-business/ch-cbshared-economy-share-and-make-money.pdf

Tkaczyk, J. (2007). Obdarowywanie prezentami jako proces społeczny. Marketing i Rynek, 8, 9–14. Pozyskano z: http://rynkologia.pl/wp-content/uploads/2014/07/Obdarowywanie-prezentami- jako-proces-spo%C5%82eczny.pdf

Wardak, P., Zalega, T. (2013). Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumencki. Studia i Materiały, 16, Warszawa: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 7–32.

Wosskow, D. (2014). Unlocking the sharing economy. An independent review. Pozyskano z: https://www. gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/378291/bis-14-1227-unlocking-the-sharing-economy-an-independent-review.pdf

(Współ)dziel i rządź! Twój nowy model biznesowy jeszcze nie istnieje. (2016), PwC Polska Sp. z o.o. Pozyskano z: https://www.pwc.pl/pl/pdf/ekonomia-wspoldzielenia-1-raport-pwc.pdf

Zalega, T. (2013). Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI wieku. Konsumpcja i Rozwój, 2(5), 3–22.

Zgiep, Ł. (2016a). Współpracy czy współdzielenia – jaka naprawdę jest ta nowa ekonomia?. Pozyskano z: http://zgiep.com/wspolpracy-czy-wspoldzielenia-jaka-naprawde-jest-ta-nowa-ekonomia/

Zgiep, Ł. (2016b). Korzyści i obszary ekonomii współpracy w Polsce i na świecie. Pozyskano z: http://zgiep.com/korzysci-i-obszary-ekonomii-wspolpracy-w-polsce-i-na-swiecie/

Pobrania

Opublikowane

2017-12-16

Jak cytować

Janczewski, J. (2017). Konsumpcja współdzielona a przedsiębiorczość. Przedsiębiorczość - Edukacja, 13, 262–274. https://doi.org/10.24917/20833296.13.19

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>