Uwarunkowania rozwoju raftingu na Dunajcu jako nowego produktu turystycznego w Pieninach

Autor

  • Małgorzata Kozłowska Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.10.19

Słowa kluczowe:

flisactwo pienińskie, produkt turystyczny, przedsiębiorczość, rafting

Abstrakt

Flisactwo pienińskie, które od poł. XIX w. przybrało formę unikatowej w skali Europy i świata atrakcji turystycznej, doczekało się w ostatnich latach znaczącej konkurencji. Stanowi ją stworzony przez przedsiębiorców nowy produkt turystyczny: rafting - rozumiany jako spływ pontonem z nurtemdzikich rzek górskich. Pomimo upływu kilkunastu lat od początków oferowania tego produktu przez firmy raftingowe rozwój tej atrakcji turystycznej nadal napotyka na organizacyjne i legislacyjne problemy. Są one związane z brakiem spójnej koncepcji działania oraz polityki społeczno-gospodarczej lokalnych organów samorządowych i jednostek pozarządowych oraz zainteresowanych instytucjii firm. Wyraźnie zarysowuje się tu brak jednostki czy instytucji, która przyjęłaby rolę koordynatora, co skutkuje regulacjami, które zamiast wspierać dynamiczny rozwój przedsiębiorczości raftingowej w regionie, mogą stanowić dla niego bariery.

Biogram autora

Małgorzata Kozłowska - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

Małgorzata Kozłowska, dr, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie,Instytut Geografii, Zakład Turystyki i Badań Regionalnych.Absolwentka kierunku turystyka w Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie,doktorat z nauk o kulturze fizycznej, bogate doświadczenie zawodowew szeroko rozumianej turystyce, zainteresowania badawcze w zakresie antropomotorykii aktywności fizycznej oraz turystyki i edukacji eksperymentalnejpoprzez wyprawy i podróże.

Bibliografia

Atlkorn, J. (1991). Polityka produktu turystycznego. Kraków: Wydawnictwo AE, 9.

Atlkorn, J. (1997). Marketing w turystyce. Warszawa: PWN.

Bednarczyk, M. i in. (2002). Ekologiczna kolejka górska elementem zrównoważonego rozwoju regionu turystycznego w Polsce, w ramach projektu Europejska Inicjatywa EUREKA E! RAIL MOUNT. Kraków: Uniwersytet Jagielloński (maszynopis powielony).

Dryglas, D., Wach, K. (2007). Klimat dla rozwoju przedsiębiorczości turystycznej w Małopolsce w świetle badań empirycznych, Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 50.

Grywalski, A. (2009). Z historii spływu Dunajcem, 19,

Kruczek, Z. (2002). Kompendium pilota wycieczek. Kraków: Proksenia.

Middleton, V.T.C. (1996). Marketing w turystyce tł. Nalazek. Warszawa: Polska Agencja Promocji Turystyki.

Pilawski, A. (2005). Rafting jako forma turystyki, Zeszyty Naukowe WSG w Bydgoszczy, seria: Turystyka i rekreacja, t. 2, 265.

Turowski, J. (1998). Regiony – regionalizm – lokalizm. W: Czym jest regionalizm? Materiały IV Kongresu Regionalnych Towarzystw Kultury. Radom 23-26.09.1998 r.

Wojtasik, L., Tauber, R.D. (2011). Turystka i rekreacja we współczesnym świecie. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Zarządzenie Dyrektora Pienińskiego Parku Narodowego nr 2/2013 z dnia 11.04.2013 r.

Zdon-Korzeniowska, M. (2009). Jak kształtować regionalne produkty turystyczne? Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zdon-Korzeniowska, M., Rachwał, T. (2011). Turystyka w warunkach światowego kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 126.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-19

Jak cytować

Kozłowska, M. (2014). Uwarunkowania rozwoju raftingu na Dunajcu jako nowego produktu turystycznego w Pieninach. Przedsiębiorczość - Edukacja, 10, 257–266. https://doi.org/10.24917/20833296.10.19